Wing flap
– Vztlaková klapka
Spar
– Nosník
Aileron
– Křidélko
Wing tip
– Konec křídla
Stringers
– Podélníky
Ribs
– Žebra
Skin
– Potah
Fuel tank
– Palivová nádrž
Křídlo je základním nosným prvkem letounu, po délce může být dělené nebo nedělené. Dělená křídla jsou připevněna k centroplánu, jež je pevnou součástí trupu.
Z konstrukčního pohledu může být křídlo tvořeno jedním nebo dvěma nosníky, žebry a nenosným potahem nebo nosným (pevným) potahem. V křídle může být vložena palivová nádrž, alternativně je palivo uloženo přímo v konstrukci (tzv. mokré křídlo).
Hlavní součásti konstrukce křídla jsou na následujícím obrázku:
Ocasní plochy rozlišujeme na vodorovné (VOP) a svislé (SOP). Vodorovné ocasní plochy jsou zpravidla připevněné na trupu nebo na vrchu SOP (ocas typu T). V ojedinělých případech se lze setkat s ocasem do V, kde dvě vzájemně skloněné plochy přebírají funkci VOP a SOP současně.
Následující obrázek ukazuje možné varianty:
Historicky nejstarší konstrukcí trupu je příhradová dřevěná konstrukce, která se později začala nahrazovat trubkami z lehkých kovových slitin. Veškeré zatížení je přenášeno konstrukcí, na kterou je přidělán lehký nenosný potah (např. plátno).
Postupem času se látkový potah začal nahrazovat hliníkovými pláty, které již byly schopné přenosu zatížení, vznikla tzv. skořepinová konstrukce (monocoque) tvořená nosným potahem a přepážkami. Pokud je tato konstrukce dále vyztužena podélníky, hovoříme o tzv. poloskořepinové konstrukci (semi-monocoque).
V současné době mají v konstrukci jak sportovních, tak dopravních letadel své nezastupitelné místo kompozity. Jedná se o materiály složené ze dvou nebo více složek, které se výrazně liší svými vlastnostmi. V praxi se pak jedná o tkaniny a pojidlo. Kompozitní materiály dosahují výborných mechanických vlastností a umožňují vytvoření takřka libovolných tvarů při zachování nízké hmotnosti.
Tvořeny nejčastěji uhlíkovými nebo skelnými vlákny spletenými do tkaniny.
Další nevýhodou kompozitů je nedostatečná elektrická vodivost. U dopravních letounů se tento problém řeší přidáním vrstvy s kovovou sítí, která např. při zásahu bleskem proud svede. I tak ale může dojít k lokálnímu poškození a delaminaci.