Turbulence v úplavu je tvořena vírem, který vzniká na koncích křídel letounu a je důsledkem vyrovnávání tlaků na horní a dolní straně křídla. Obecně, čím je letoun větší a těžší tím větší turbulenci v úplavu vytváří. Nezávisí to ale jenom na hmotnosti.
1000 stop je přibližně 300 metrů
Velmi důležitým faktorem je úhel náběhu letadla. Intenzita turbulence v úplavu je zdaleka největší u velkého a těžkého letadla, letícího na malé rychlosti s vysokým úhlem náběhu. Pokud stejné letadlo při stejné rychlosti poletí s vysunutými vztlakovými klapkami, intenzita turbulence v úplavu výrazně poklesne.
Příčný rozměr turbulence v úplavu může být až dvojnásobek rozpětí křídel letadla. Vertikální dosah turbulence v úplavu je cca 1000 ft, kde vlivem tření částic vzduchu postupně zaniká. Čas, po který se turbulence v úplavu udržuje v místě průletu letadla je řádově v minutách v závislosti na meteorologických podmínkách.
Jako názorná demonstrace turbulence v úplavu nám ideálně poslouží následující video z dílny NASA, možná už trošku letité, nicméně stále, krásně ilustrující. Všimněte si zejména doby, která uplyne od průletu letadla, po projevení se turbulence v úplavu na kouřové stopy.
Následující video nám poslouží jako důkaz, že i malé letadlo dokáže vyrobit turbulenci v úplavu, která může být nebezpečím pro další létající aparáty, pokud by např. startovaly v rychlém sledu za sebou.