Specifikum na neřízených letištích spočívá v hlášení – oznamování úmyslů. Stanice RÁDIO nebo služba AFIS podává pouze informace, na základě kterých se má pilot rozhodnout a následně oznámit své úmysly. Nejedná se nikdy o jakékoliv povolení, odpovědnost nese pouze pilot, který vysílá pro všechny na dané frekvenci.
Níže uvedená tabulka je ideální složení zpráv na neřízeném letišti tak, jak by informace měly jít za sebou.
Odlétávající provoz | Přilétávající provoz | Prolétávající provoz |
---|---|---|
Volací znak | Volací znak | Volací znak |
Typ letadla | Typ letadla | Typ letadla |
Letiště určení, návrat | Letiště vzletu | Poloha pro vstupem do ATZ |
Zahájení pojíždění | Poloha před vstupem do ATZ | Poloha pro výstup z ATZ |
Křižování dráhy | Zamýšlený vstup do okruhu | Činnost v ATZ |
Vstup na dráhu | Poloha po větru | |
Zpětné pojíždění po dráze | Poloha base-leg / Finále | |
Vzlet z dráhy | Opakování okruhu | |
Opuštění okruhu | Zpětné pojíždění po dráze | |
Opuštění ATZ s polohou | Uvolnění dráhy |
Pilot: Bene RADIO, OK-FCB, Dobrý den
Letiště: OK-FCB, Bene RADIO, Dobrý den
Pilot: Cessna 172, před aeroklubem, žádám informace pro odlet do Českých Budějovic
Letiště: Bene RADIO, dráha v používání 27, okruhy pravé, QNH 1022
Pilot: Dráha v používání 27, okruhy pravé, QNH 1022, OK-FCB
*** KOMPLETNÍ UKÁZKY KOMUNIKACE NAJDETE V PLNÉ VERZI UČEBNICE ***
Pilot: Bene RADIO, OK-FCB, dobrý den
Letiště: OK-FCB, Bene RADIO, dobrý den, vysílejte
Pilot: Cessna 172, z Českých Budějovic, vstupuji do ATZ od jihu, altitude 2500 stop, QNH 1022, žádám dispozice pro přistání / žádám informaci o provozu
Letiště: dráha v používání 24, okruhy pravé, QNH 1022, plachtařský provoz
Pilot: dráha v používání 24, okruhy pravé, QNH 1022, informace o provozu přijal, pokračuji do první zatáčky pravého okruhu dráhy 24, OK-FCB
*** KOMPLETNÍ UKÁZKY KOMUNIKACE NAJDETE V PLNÉ VERZI UČEBNICE ***
Na neřízených letištích opakování není obecně vyžadováno, avšak piloti mnohdy opakují více než by měli (v duchu „nevím co říct, tak to zopakuji“, přitom stačí jen “přijal, udělám to a to”). Je však vhodné opakovat dráhu v užívání, směr okruhu a QNH. Na okruhu je vhodné opakovat své pořadí s udáním, zda provoz před sebou vidím či nikoliv – toto je převážně informace pro ostatní zda mají reagovat či v klidu pokračovat.
“Dobrý den” není předpisové, ale toleruje se ze slušnosti.