Přibližme si nyní požadavky a průběh praktického přezkoušení leteckých znalostí a schopností. Teoretické zkoušky ÚCL už jsme probrali, nyní se ponoříme do praktické části výcviku s důrazem na zdárné zvládnutí závěrečného přezkoušení pověřeným leteckým examinátorem.

Efektivní zvládnutí praktického výcviku pilota

Praktická část výcviku pro získání pilotního průkazu LAPL/PPL obsahuje dle osnovy minimálně 45 letových hodin. Vlastníte-li už licenci pilota ULL, tato osnova se může zkrátit maximálně o deset hodin. Máte-li zájem o získání pouze licence ULL, potřebujete absolvovat minimálně 20 letových hodin. Nutno dodat, že v obou případech je to úplně minimální nálet daný předpisem.

V praxi záleží především na šikovnosti pilota či na svědomitosti instruktora. Velmi často studenti potřebují dodatečných 5-15 hodin na některou část výcvikové osnovy, která jim dělá větší problémy. Je tedy třeba nechat si dostatečnou finanční rezervu a obrnit se trpělivostí. Často studenty brzdí i nesprávné časové rozložení výcviku, kdy si plánují lety s dlouhými časovými rozestupy. Pak dochází k liknavému progresu a v konečném důsledku logicky potřebují více hodin k ovládnutí potřebné osnovy.

Na co si dát pozor při získávání pilotního průkazu:

Cessna on Runway

zdroj: pixabay.com

Požadavky před vykonáním závěrečné zkoušky pro pilotní průkaz

  • Žadatel o pilotní průkaz musí mít platné potvrzení zdravotní způsobilosti pro požadovaný typ licence (tzv. Medical)
  • Musí mít složenu teoretickou zkoušku.
  • Musí mít platný Omezený nebo Všeobecný průkaz radiotelefonisty. V případě ULL je to nutnost pouze tehdy, pokud student požaduje kvalifikaci pro řízené lety VFR.
  • Minimální věk žadatele pro vykonání zkoušky LAPL/PPL je 17 let a pro přiznání kvalifikace pilota ULL minimálně 16 let.
  • ICAO angličtina není pro létání v rámci ČR nezbytně nutná. (pozn. V současné době (7/2024) je vyžadována komunikace v angličtině v rámci ČR pouze na letišti Praha Ruzyně, všude jinde je možno komunikovat v češtině)

Praktická zkouška

Praktická zkouška může být provedena nejdříve po úspěšném složení zkoušky teoretické a splnění všech letových úloh dané osnovou. Zkouška může „zahrát“ na nervy, poletíte totiž s examinátorem, kterého jste dost možná dosud neviděli. Napětí by měla snížit letecká škola, která inspektory/examinátory zná a měla by vás důkladně seznámit jak s požadavky na úspěšné provedení praktické zkoušky, tak třeba i s tím, na co ten který examinátor klade důraz.

Examinátor se po zadání letu a následné přípravě na let bude ptát i na historii vašeho létání, informace o letadlu, ve kterém poletíte apod. Průběh letu může zkomplikovat počasí nebo studentova ztráta situačního povědomí. Váš let povede na tzv. cizí letiště, kde examinátorovi předvedete (několik) přistání a bezpečnostní a nouzové postupy. Obvykle si studenti před zkouškou řeknou se svým instruktorem přesný postup, tedy na které letiště nejspíš poletíte, jak se zachovat v případě, že nenavážete spojení, kde jsou jaké významné body pro nalétnutí okruhových zatáček apod.

Při výběru školy se neřiďte jen cenou a místem. Je obecně známé, že kvalita poskytovaného výcviku se liší a zkoušející mají k nekvalitním školám averzi.

Co examinátor při zkoušce hodnotí?

Níže uvedený list je přehled většiny posuzovaných úkonů pro případ praktické zkoušky LAPL/PPL.

PŘEDLETOVÉ POSTUPY A ODLET
  • Předletová dokumentace, NOTAM a meteorologická příprava
  • Hmotnost a vyvážení, výpočet výkonnosti
  • Prohlídka letounu a údržba/obsluha
  • Spouštění motoru a postupy po spuštění motoru
  • Pojíždění, postupy na letišti, postupy před vzletem
  • Vzlet a úkony po vzletu
  • Postupy pro odlet z letiště
  • Spojení s ATC, postupy a jejich dodržování
OBECNÉ OVLÁDÁNÍ LETADLA
  • Spojení s ATC
  • Přímý a vodorovný let se změnami rychlosti letu
  • Stoupání:
  • (i) nejlepší rychlost stoupání
  • (ii) stoupavé zatáčky
  • (iii) přechod do vodorovného letu
  • Zatáčky s náklonem 30°, postupy sledování okolí a vyhýbání se srážkám
  • Ostré zatáčky s náklonem 45°
  • Let při kriticky nízké rychlosti s vysunutými vztlakovými klapkami
  • Pády:
  • (i) přetažení v čisté konfiguraci
  • (ii) přiblížení k přetažení v klesavé zatáčce s náklonem 20° v přibližovací konfiguraci
  • (iii) přiblížení k přetažení v přistávací konfiguraci
  • Klesání:
  • (i) s a bez výkonu
  • (ii) klesavé zatáčky (ostré klouzavé zatáčky)
  • (iii) ustálení ve vodorovném letu
TRAŤOVÉ POSTUPY
  • Letový plán, navigace výpočtem a čtení mapy
  • Udržování výšky, kurzu a rychlosti
  • Orientace, uspořádání vzdušného prostoru, časové výpočty a opravy ETA, vedení letového záznamu
  • Let na náhradní letiště (plánování a provedení)
  • Řízení letu (úkony, zamrzání palivového systému a karburátoru, atd.)
  • Spojení s ATC, dodržování
POSTUPY PRO PŘIBLÍŽENÍ A PŘISTÁNÍ
  • Postupy pro přílet k letišti
  • Vyhýbání se srážkám (postupy sledování okolí)
  • Přesné přistání (přistání na krátkou dráhu) a přistání s bočním větrem, jsou-li vhodné podmínky
  • Přistání bez použití vztlakových klapek (je-li to použitelné)
  • Přiblížení a přistání na volnoběh
  • Letmé přistání a vzlet
  • Opakování okruhu z malé výšky
  • Spojení s ATC
  • Úkony po letu
MIMOŘÁDNÉ A NOUZOVÉ POSTUPY
  • Simulované vysazení motoru po vzletu
  • * Simulované vynucené přistání
  • * Simulované bezpečnostní přistání
  • Simulované nouzové případy
  • Ústní otázky

* Tyto úkony lze kombinovat na základě uvážení letového examinátora.

Specifika licence ULL

Praktickou zkoušku pro získání pilotního průkazu na UL letadla lze taktéž provést až po ukončení teoretického a praktického výcviku. Platnost teoretické zkoušky je 90 dní. Praktické přezkoušení provádí inspektor provozu, jehož podíl nepřesáhl 50 % na praktickém výcviku.

Zkouška musí obsahovat minimálně tři lety ve dvojím v minimální době trvání 35 minut. První let je s inspektorem v prostoru, při kterém se ověřuje úroveň techniky pilotáže žáka v rozsahu cvičení předepsaných výcvikovou osnovou. Při dalších dvou letech zkoušející ověřuje úroveň techniky pilotáže za letu po okruhu. Při jednom z nich uchazeč přistává s vypnutým motorem.

Máte-li v plánu létat na řízené letiště, je nutno získat kvalifikaci pro řízené lety VFR. Budete muset prokázat schopnost samostatně získávat informace pro let v řízeném prostoru, podávat letový plán, za letu dodržet stanovenou trať, výšku a provádět radiokorespondenci s dodržováním pokynů služby řízení letového provozu.

Konec zkoušky, oslava nebo zpět do lavic?

Pilot slavící získání pilotního průkazuTo, zda se zkouška vyvíjí zdárně ve váš prospěch, většinou vycítíte již v průběhu zkoušky. Na malé nepřesnosti vás examinátor upozorní nebo doporučí ještě dopilovat s vaším instruktorem v letecké škole, ale pokud se nejedná o fatální neznalosti či techniky pilotáže, které mají vliv na bezpečnost, tak zpravidla nepředstavují překážku pro vydání vaší licence. 

Pak již nezbývá než vám gratulovat – právě jste získali váš vysněný pilotní průkaz 😉

Pokud examinátor shledá, že nedostatky jsou zásadnějšího rázu, doporučí vám a vaší letecké škole ve výcviku pokračovat a zkokonalit problémové záležitosti. Pak nezbývá než zatnout zuby, pustit se znovu do studia a příště být na zkoušku lépe připravený. Rozhodně nemůžeme doporučit se s inspektory hádat. Jedná se o profesionály s mnohaletými zkušenostmi, kteří mohou mít na věci trošku odlišný pohled než třeba vaši instruktoři, ale vždy jednají fér a bezdůvodně vás nepošlou zkoušku opakovat. A navíc pokora, je v letectví opravdu životně důležitá vlastnost 😉

Vydání licence

Váš pilotní výcvik bude končit vaší cestou na ÚCL (Úřad pro civilní letectví) v Praze, kde obdržíte papírovou LAPL/PPL licenci. Působnost vydání licence ULL spadá pod Leteckou amatérskou asociaci ČR (LAA), která sídlí taktéž v Praze.

Vydání kartičky pilotního průkazu ale nebude zdarma, proto bude potřeba buď na UCL nebo LAA zaplatit správní poplatek za vydání pilotního průkazu. Aktuální výši poplatků najdete zde:

Správní poplatky za úkony prováděné Úřadem pro civilní letectví

Poplatky – Letecká amatérská asociace

A co dál?

Po získání pilotního průkazu se vám otevírají dveře k dalšímu leteckému vzdělávání. Létání je nikdy nekončící proces učení. Noví piloti UL zpravidla směřují za získáním kvalifikace “Řízené lety VFR” nebo “zkoušku ICAO angličtiny” a piloti PPLP/LAPL pak noční doložku či létání podle přístrojů – IFR.

newsletter

Chcete dostávat takové informace e-mailem?

Zadejte prosím níže svůj e-mailový kontakt a příští newsletter již přijde i do Vaší schránky