Chcete si splnit svůj se o létání a přemýšlíte o pilotním průkazu, ale ztratili jste se v záplavě nejrůznějších pilotních průkazů? Pomůžeme vám se zorientovat, nasměrovat a společně vybereme, který pilotní průkaz je právě pro vás ten nejvhodnější, jdeme na to!

1.

Chci létat pro zábavu?

Nemám ambice létat profesionálně. Pilotní průkaz pro soukromé létání a pro vlastní potřebu a potěšení

Pilotka v kokpitu letadla

Pilotní průkaz pro soukromé nebo profesionální létání?

Cest k získání vašeho pilotního průkazu může být mnoho. Nicméně je dobré na počátku zvážit, co od létání očekáváte a zda se chcete létáním hlavně bavit, létat soukromě pro vlastní potřebu, létat s rodinou nebo s kamarády anebo bezpečně víte, že směřujete do kokpitu dopravního letadla, což je váš dětský sen.

To zásadní rozhodnutí, které je vhodné při prvotním výběru pilotního průkazu učinit je, zda chcete létat hlavně pro zábavu nebo víte, že chcete pokračovat v dalších výcvicích, získávat další kvalifikace a jednou dospět až do kabiny dopravního letadla.

Nejlevnější pilotní průkaz je na UL letadla, ale má  svá omezení

V případě, že je vaším cílem létat jako dopravní pilot, není co řešit a váš první krok bude získat pilotní průkaz PPL, protože ten je vstupenkou do světa “velkých letadel” kategorie “General Aviation”, jeho získání je nutným předpokladem pro získání dalších návazných kvalifikací, jako je létání v noci (doložka NIGHT) nebo přístrojové létání (kvalifikace IR).

Pokud ambice létat s platícími pasažéry jako profesionální pilot nemáte, máte volbu mezi pilotními průkazy PPL, ULL a LAPL. Nejlevnější cestu do vzduchu v kabině motorového letadla vám zajistí pilotní průkaz na ultralehké letadlo, nicméně v tom případě počítejte s jistými omezeními, např. že UL letadlo je vždy pouze dvoumístné, nemůžete létat v noci a pilotní průkaz na UL letadla nelze dále rozšiřovat a nalétané hodiny na UL letadlech se vám nezapočítají, pokud byste se někdy v budoucnosti rozhodli změnit směr a zamířit do světa velkých letadel.

Svět leteckých aparátů se dělí na dvě velké skupiny a spolu s nimi i pilotní průkazy, které jsou k jejich pilotování potřeba. Rozlišujeme letadla kategorie "velkých letadel", tzv. "General Aviation", za kterou si můžete představit letadla typu Cessna, Piper, Zlín, ale i Boeing či Airbus. Jsou to plně certifikovaná letadla v pravém slova smyslu a jejich provoz spadá pod dozor Úřadu pro civilní letectví. Jejich vývoj, certifikace, ale i provoz a údržba jsou velmi nákladná záležitost a toto všechno pocítíte ve vaší peněžence, když si toto letadlo přijdete na letiště půjčit nebo na něm budete získávat pilotní průkaz.

Druhou skupinu letadel, která vlastně letadly v legislativním smyslu slova nejsou, nazýváme "Ultralehká letadla" nebo tzv. "ultralighty", správně chcete-li "Sportovní létající zařízení - SLZ". Tato letadla, nebo správně Sportovní létající zařízení, jsou létající aparáty na úrovni rogala, padáku či paraglidu, avšak vypadají a létají stejně jako letadla. Správou SLZ v ČR je pověřená organizace Letecká amatérská asociace - LAA. Základní rozdíl mezi plně certifikovaným letadlem a SLZ je v certifikaci, která u SLZ klade mírnější nároky. Výhodou SLZ jsou nižší náklady na provoz. Škála strojů na poli ultralehkých letadel je opravdu široká a jako ultralight může být certifikován doma postavený stroj "z trubek a plátna", ale i sériově vyráběný moderní ultralight z továrny, který svými parametry klidně předčí i kdejaké certifikované "velké letadlo", může být vybaven moderní glass cockpit avionikou, autopilotem, zatahovacím podvozkem a padákovým záchranným systémem.

Pilotní průkaz soukromého pilota PPL je možné dále rozšiřovat

Pilotní průkaz PPL má smysl i v tom případě, že zrovna nechcete být profesionálním pilotem. S pilotním průkazem PPL máte do budoucna mnohem více možností než s pilotním průkazem na UL letadla. Pokud začnete s pilotním průkazem PPL, máte možnost se jako pilot neustále posouvat, získávat další kvalifikace, můžete se naučit létat v noci, létat za zhoršeným meteorologických podmínek, létat s vícemístnými letadly, s dvoumotorovými letadly a veškerý nálet a zkušenosti se vám započítají do vaší letecké kariéry na velkých GA letadlech. Navíc létáte s plně certifikovanými letadly. Letadlo Cessna 172 si prostě s UL pilotní průkazem nazapilotujete. Naopak v případě, že jste držitel průkazu PPL je pro vás létání s UL letadlem jenom otázka přeškolení se na tento typ, absolvování jednoduché zkoušky a můžete létat s UL letadly.

Je pilotní průkaz LAPL vhodnou volbou?

Nakonec jsme si nechali pilotní průkaz LAPL. Pilotní průkaz lehkých letadel LAPL je atraktivní pouze v případě, že máte nějaký zdravotní problém, který vám brání k získání průkazu PPL, protože na získání pilotního průkazu LAPL jsou kladená o něco mírnější zdravotní kritéria než na PPL. Jinak má pilotní průkaz LAPL oproti PPL samá omezení ať už co se týče velikosti letadla, které můžete létat nebo nemožnosti průkaz dále rozšiřovat o další kvalifikace. Papírově o něco nižší nálet pro získání pilotního průkazu LAPL než u PPL se v praxi většinou stejně neuplatní, protože reálně vám výcvik zabere přibližně 45-60 hodin ať už budete pracovat na získání pilotního průkazu PPL nebo LAPL.

Pilotní průkaz Soukromý pilot PPL ikonka

Soukromý pilot PPL

45 letových hodin výcviku
150 - 250 tis. Kč
možnost rozšíření dalších kvalifikací
možnost stát se profesionálním pilotem a živit se létáním

Pilotní průkaz na ultralehké letadlo ikonka

Pilot ultralehkého letadla ULL

20 letových hodin výcviku
50 - 100 tis. Kč
pouze dvoumístná ultralehká letadla
limit 450 kg
nelze dále rozšiřovat

Pilotní průkaz Pilot lehkých letadel LAPL ikonka

Pilot lehkých letadel LAPL

30 letových hodin výcviku
120 - 200 tis. Kč
pouze čtyřmístná sportovní letadla
mírnější zdravotní požadavky než PPL
nelze dále rozšiřovat

2.

Chci se létáním živit?

Rád/a bych, aby se létání stalo mým zaměstnáním a chci získat pilotní průkaz profesionálního pilota

Dopravní pilot v kokpitu

Jako první důstojník s pilotním průkazem CPL

Pokud je vaším snem stát se profesionálním pilotem a létat s pasažéry či nákladem, budou vaše první kroky směřovat k získání pilotního průkazu PPL. Díky tomu si otevřete cestu do světa “velkých dospělých letadel” kategorie “general aviation” a váš pilotní průkaz budete dalším výcvikem a skládáním zkoušek rozšiřovat.

Abyste mohli létat s pasažéry a být zaměstnaní jako pilot, je potřeba, abyste byli držiteli minimálně pilotního průkazu Obchodního pilota – CPL. Pilotní průkaz obchodního pilota CPL vás opravňuje vykonávat funkci velitele na jednopilotním letadle, popř. funkci 2. pilota ve vícečlenné posádce.

Kapitán letadla potřebuje kvalifikaci ATPL

Pro usednutí na kapitánskou sedačku dopravního letadla je pak potřeba získat teoretickou zkoušku Dopravní pilot – ATPL, která sestává ze 13 předmětů, skládá se na Úřadu pro civilní letectví a vyžaduje minimálně roční intenzivní studium.

Vedle létání v letecké dopravě existují i další pilotní profese, které můžete vykonávat za úplatu. Jednou z nich je práce letového instruktora v letecké škole, kdy své nabyté zkušenosti můžete předávat dalším zájemcům o pilotní průkaz. Pro držitele pilotního průkazu na ultralehká letadla je navíc staní se letovým instruktorem jediným legálním způsobem výdělku létáním.

Nejen přepravou cestujících k moři živ je pilot

Dalšími kariérními možnostmi, jak létat, nemuset za to platit a ideálně ještě dostat zaplaceno, mohou být vlekání větroňů, práškování a jiná zemědělská činnost, vlekání transparentů, letecké práce, fotografování z letadla a další.

Pilotní průkaz Dopravní pilot ATPL ikonka

Dopravní pilot ATPL

nejvyšší možné letecké vzdělání
1,5 - 2 mil. Kč
možnost létání jako kapitán v letecké dopravě

Pilotní průkaz Obchodní pilot ikonka

Obchodní pilot CPL

min. nálet pro získání kvalifikace 200 hodin
600 tis. Kč - 1,2 mil. Kč
možnost létat za úplatu jako velitel na jednopilotních letadlech

Letový instruktor ikonka

Letový instruktor FI

pro UL piloty možnost létat za úplatu
20 - 120 tis. Kč
možno poskytovat letecký výcvik a předávat zkušenosti

3.

Chci létat v noci a nezávisle na počasí?

Horší počasí a poslední paprsky Slunce nebudou limit, naučím se létat v noci a v mracích, abych nemusel/a čekat na pěkné počasí

Kokpit dopravního letadla při startu

Počasí je důležitý faktor při rozhodování zda letět či neletět

Každý pilot již v rámci základního výcviku zjistí, že pro létání existují jisté limitace a není například možné létat za jakéhokoliv počasí. Nízká dohlednost, mlha, mraky, silný déšť, námraza, bouřky apod. jsou jevy, které pilot musí při svém rozhodnutí, zda někam poletí nebo ne, vzít v potaz a nezřídka je právě špatné počasí odpovědné za to, že pilot svůj let zruší a raději odjede z letiště autem. Však to znáte, jsou situace i kdy ptáci raději chodí pěšky…

Let za dohlednosti země vs. létání podle přístrojů

Jakmile se vám podaří získat váš pilotní průkaz PPL nebo UL, jste jako pilot kvalifikován pro tzv. “létání za vidu” nebo lépe “létání za dohlednosti země”. Máme pro to zkratku “VFR – Visual Flight Rules”. V rámci VFR letu např. nesmíte létat v mracích, naopak od mraků se musíte držet dál, nesmíte létat při nízké dohlednosti o mlze nemluvě. Co ale dělat, když zrovna potřebujete letět s cestujícími na Tenerife nebo na obchodní jednání do Mnichova? Odpovědí je, pořídit si přístrojovou doložku IR.

Přístrojová kvalifikace IR vás opravňuje k létání pouze podle přístrojů. V podstatě by se dalo říct, že v rámci IR výcviku se naučíte letět tak, že nepotřebujete z letadla vidět ven, ale letadlo řídíte pouze podle přístrojů v kokpitu letadla. Rozhodně se nedá říct, že s kvalifikací IR můžete letět za každého počasí, ale podstatně se vám rozšíří možnosti, kdy můžete bezpečně letět a doletět tam, kam jste si vybrali a tehdy, kdy jste chtěli nebo slíbili.

Váš pilotní průkaz PPL je vhodné doplnit o noční kvalifikaci

Další možností, jak rozšířit vaší kvalifikaci PPL je noční létání. Po získání pilotního průkazu PPL totiž můžete létat pouze ve dne, resp. v čase mezi občanským svítáním a občanským soumrakem. Opět se vám ale lehce může stát, že dříve či později pro vás denní doba bude limitující faktor a vy byste potřebovali letět v noci. Proto je vhodné absolvovat noční výcvik a získat kvalifikaci pro noční lety NIGHT. Navíc je tento výcvik taková trošku ochutnávka ze světa přístrojového a dopravního létání a posune vaše letecké znalosti a zkušenosti zase o kus kupředu.

Na tomto místě je nutné říci, že jak kvalifikace pro noční lety NIGHT, tak přístrojová kvalifikace IR přichází do úvahy pouze pro držitele pilotního průkazu PPL. Piloti UL letadel nemohou létat v noci ani podle přístrojů bez dohlednosti země a nemohou ani získat takovouto kvalifikaci, jako mohou piloti s pilotním průkazem PPL. Proto je vhodné při rozhodování, jaký typ pilotního průkazu zvolit, tuto skutečnost vzít v úvahu.

Noční lety ikonka

Noční lety NIGHT

5 letových hodin výcviku 
20 - 50 tis. Kč
možnost létání v noci
pouze pro držitele PPL

Přístrojová kvalifikace ikonka

Přístrojová kvalifikace IR

50 letových hodin výcviku
200 - 400 tis. Kč
kvalifikace pro lety podle přístrojů za horších meteorologických podmínek

4.

Chci létat služebně po Evropě?

Pilotní průkaz chci, protože budu létat na obchodní jednání soukromým letadlem po Evropě

Cirrus SR22 a Cirrus Vision Jet

Létání soukromým letadlem je rychlé, efektivní a pohodlné

Malé sportovní letadlo je skvělým dopravním prostředkem pro rychlé, komfortní a bezpečné cestování po Evropě. Možnost si sám letadlo na obchodní schůzku odpilotovat je navíc pro mnohé velmi atraktivní. S pilotním průkazem se vám najednou spousta destinací stane snadno a rychle dosažitelná. Tam, kam jste do té doby cestovali např. autem hodiny, nyní letadlem dorazíte odpočatí a svěží za mnohem kratší dobu.

Ultralehká letadla nezaostávají

Dnešní moderní letadla vás bezpečně a pohodlně přepraví kamkoliv po Evropě a stejně tak i moderní sériově vyráběná ultralehká letadla. Často jsou to právě ultralehká letadla, která při své nižší pořizovací ceně i nižším provozním nákladům a zároveň lepší výbavě jsou oblíbeným dopravním prostředkem pro cestování za hranice českého vzdušného prostoru. 

Etalonem moderního luxusního sportovního letadla je např. Cirrus SR22 nebo Diamond Da40, na poli ultralehkých letadel pak můžeme jmenovat např. ultralehké letadlo VL-3. 

Jaký pilotní průkaz je vhodný pro lety do zahraničí?

Pro létání do zahraničí je nutné, aby pilot disponoval oprávněním pro používání radiostanice v letadle, tedy aby na Českém telekomunikačním úřadě získal všeobecný průkaz radiotelefonisty VFL. Dále je potřeba absolvovat zkoušku z letecké frazeologie a angličtiny ICAO. 

Obě tyto zkoušky můžete absolvovat i jako pilot s průkazem soukromého pilota PPL, tak i jako pilot ultralehkých letadel. Pokud je váš primární důvod, proč si chcete pořídit pilotní průkaz, létání po Evropě, je levnější a dostupnější cesta zvolit pilotní průkaz na ultralehká letadla. Typické vhodné ultralehké letadlo pro cestování, jako je např. VL-3, má spotřebu 15 litrů benzínu na hodinu letu a za jednu hodinu uletí 270 km. A to už je argument i pro úředníka finančního úřadu, že je výhodnější letět na jednání letadlem než jet autem… 🙂 

Každá mince má ale dvě strany a v případě létání na velké vzdálenosti s ultralehkým letadlem budete limitováni počasím a létáním pouze ve dne. Oproti tomu pilotní průkaz PPL si můžete dále rozšířit o noční létání NIGHT a přístrojovou doložku IR pro létání v horších meteorologických podmínkách. To s pilotním průkazem na ultralehké letadlo nejde.

Angličtina ICAO ikonka

Angličtina ICAO

teoretická zkouška z letecké angličtiny
2 - 10 tis. Kč
nutné pro radiokomunikaci v angličtině

Všeobecný průkaz radiotelefonisty VFL ikonka

Všeobecný průkaz radiotelefonisty VFL

500 - 4000 Kč
nezbytné pro používání radiostanice

5.

Mám zdravotní problém?

Zdravotní stav může být určující faktor při výběru pilotního průkazu

Pohlídka u leteckého lékaře

Jakou třídu zdravotní způsobilosti potřebujete?

Dobrý zdravotní stav je základním předpokladem pro získání pilotního průkazu. Bez tzv. “zdravotní způsobilosti”, kterou vám vydá pověřený lékař, pilotní průkaz nezískáte. Nicméně nemějte obavy, protože škála požadavků, jejich přísnost a faktorů, které ovlivňují, zda vám vaše zdravotní osvědčení bude vydáno, je poměrně široká. 

Profesionálové potřebují 1. třídu

Nejpřísnější zdravotní kritéria musíte splnit v případě, že jste uchazeč o získání zdravotní způsobilosti 1. třídy. Tu budete rozhodně potřebovat jako profesionální obchodní či dopravní pilot.

Pro soukromé létání stačí 2. třída

Jako soukromý pilot, který nechce létat komerčně a aspiruje na pilotní průkaz soukromého pilota PPL vám bude postačovat zdravotní způsobilost 2. třídy, jejíž získání je řádově jednodušší než získání 1. třídy.

Zdravotní třída LAPL dokáže pomoci

O něco benevolentnější požadavky než na 2. třídu jsou pak u zdravotní způsobilosti pro třídu LAPL. Právě proto se průkaz LAPL stal řešením pro řadu pilotů, kteří by se jinak kvůli nesplnění požadavků na 2. třídu museli s létáním rozloučit. Takto za určitých omezení mohou létat dále.

Jakou zdravotní třídu pro pilotní průkaz na ultralight?

Pro piloty ultralehkých letadel je tu potom třída SLZ, jejíž náročnost si můžete představit podobně jako je tomu u zdravotní prohlídky před nástupem do autoškoly nebo získání například kapitánského průkazu na jachtu.

Záleží tedy na vašem aktuálním zdravotním stavu a ambicích, jakému druhu létání se chcete věnovat. Sami letečtí lékaři určitě mají zájem na tom, aby společně s vámi hledali cestu, jak vám splnit váš sen o létání, jenom to někdy nebude úplně ten sen nejvyšší, pokud to zdraví nedovolí.

Zdravotní způsobilost je třeba obnovovat

Při rozhodování, o kterou vstupní prohlídku zažádat, resp. o kterou třídu zdravotní způsobilosti, vezměte v potaz i to, po jaké době je potřeba zdravotní způsobilost obnovit a prohlídku zopakovat. Např. u pilota do 40 let věku je to u 1. třídy návštěva lékaře co 12 měsíců a u 2. třídy co 5 let.

Kde vyšetření absolvovat?

V dnešní době si můžete svobodně vybírat, kde absolvujete svou vstupní prohlídku. Vybírejte pečlivě pracoviště, do jehož péče se svěříte. Způsob provádění zdravotní prohlídky je předepsán v předpisu Part-MED a všichni letečtí zdravotníci by se jím měli řídit. Nicméně různé odchylky dané ať už historicky, kulturně, lidsky nebo jiným přístupem existují. Na tomto místě to zdůrazňujeme z toho důvodu, že pokud jednou z jakéhokoliv důvodu s vaší vstupní prohlídkou neuspějete, tuto skutečnost budete mít uvedenou ve vašich lékařských záznamech a při prohlídce na jiném pracovišti se tuto skutečnost Úřad pro civilní letectví dozví.

Nejnáročnější vyšetření absolvujete, pokud se vydáte na vstupní prohlídku pro získání zdravotní způsobilosti 1. třídy. Můžeme doporučit např. vídeňskou kliniku Wiener Privatklinik, kde s vámi budou komunikovat v angličtině, budou postupovat v souladu s předpisem Part-MED a nebudou vám dělat žádná zbytečná vyšetření navíc.

Pro získání zdravotní způsobilosti 2. třídy, třídy LAPL nebo SLZ doporučujeme směřovat své kroky k leteckému lékaři Davidu Melechovskému. Stejně tak u něho můžete absolvovat i prohlídku pro obnovu vaší zdravotní způsobilosti a to včetně 1. třídy. 

1. třída

pro obchodní a dopravní piloty
vstupní prohlídka ~ 12 000 Kč
prodloužení ~ 1 500 - 3 500 Kč
obnova každých 12 měsíců*

2. třída

pro soukromé sportovní piloty
vstupní prohlídka ~ 1 500 Kč
prodloužení ~ 1 000 Kč
obnova každých 5 let*

třída LAPL

pro držitele průkazu LAPL
vstupní prohlídka ~ 1500 Kč
prodloužení ~ 1000 Kč
obnova každých 5 let*

třída SLZ

pro piloty UL letadel
vstupní prohlídka ~ 500 Kč
prodloužení ~ 500 Kč
obnova každých 5 let*

* perioda obnovy zdravotní prohlídky se stoupajícím věkem se  snižuje. Uvedené údaje o obnově platí standardně do 40 let věku a není možné všechny detaily na tomto místě zachytit. Pro více informací o typech zdravotních podmínek a jejich detailech připravujeme speciální článek.

6.

Kolik stojí pilotní průkaz?

V neposlední řadě je potřeba si odpovědět na otázku, kolik peněz jsem ochotný/á za pilotní průkaz zaplatit a obhájit před sebou, manželkou, manželem, partnerem, partnerkou, milenkou, milencem... 🙂

Šťastná pilotka

Létání je drahé nebo není?

Je běžně ustálená představa, že létání je drahé. No, je i není. Jako v každé lidské činnosti zde platí, že kdo opravdu chce, ten si cestu a způsob najde. Třeba to hned zpočátku nebude létání s nejmodernějšími a nejvýkonnějšími stroji, ale radost z letu může být stejná ať brázdíte vzduch v motorovém rogale nebo ho mixujete skrze rotor vrtulníku. Záleží pouze na vás. Navíc létání je tak intenzivní činnost, že člověka dokáže okouzlit i po pár minutách ve vzduchu. Odpověď na tuto otázku si tedy budete muset nalézt sami. My vám jen můžeme ukázat cestu… 🙂

Jak nejlevněji do vzduchu?

Pokud se přidržíme oblasti motorových letadel a vrtulníků, tak nejlevnější způsob, jak se vydat coby pilot do vzduchu je na palubě ultralightu s pilotním průkazem  na ultralehká letadla v kapse. Takový pilotní průkaz je možno pořídit již od něco kolem 50 000 Kč.

Pilotní průkaz soukromého pilota PPL na velká, nebo dospělá letadla kategorie General Aviation vyjde na přibližně 150 – 250 tis. Kč.

Získat kvalifikace dopravního pilota je pak otázkou přibližně dvou milionů korun. Nicméně není to tak, že byste tyto prostředky museli složit na hromádku na začátku výcviku nýbrž za létání a výcvik platíte průběžně podle toho jak létáte.

Proč je létání tak drahé?

Možná se ptáte, čím je způsobený takový cenový rozptyl v nákladech na získání pilotního průkazu. Je potřeba si uvědomit, jak vlastně letecké školy sestavují svou nabídku a co je nejdůležitější faktor v nákladech na letecký výcvik. Tou největší položkou je samotný pronájem letadla. Pořízení a povoz letadla je poměrně nákladná záležitost a právě to se zásadní měrou promítá do ceny výcviku. Jakmile v nějaké letecké škole zahájíte svůj výcvik pro získání pilotního průkazu, budete za svoje létání platit průběžně podle toho, kolik toho nalétáte. Pokud bude vaše výcvikové letadlo např. Cessna 150 vyrobená v roce 1960, zaplatíte za ní za jednu hodinu pronájmu cca 2800 Kč. Pokud si však chcete dopřát to nejlepší, co poskytuje současný trh sportovních letadel a rozhodnete se svůj pilotní průkaz PPL absolvovat na luxusním letadle Cirrus SR22, zaplatíte za hodinu klidně i 10 000 Kč a více. Při výběru letecké školy je tedy potřeba zjistit a následně zvážit na jakém letadle, jak starém, jak opotřebovaném či moderním, jak vybaveném letadle budete výcvik dělat. Oproti ultralehkým letadlům si u letadel kategorie “General Aviation” připlácíte za vyšší bezpečnost, která spočívá v certifikaci všeho, co na letadla a kolem něho najdete. Počínaje certifikovanou matičkou, která drží překryt motoru, po certifikovaného instruktora v certifikované letecké škole. Toto všechno stojí spoustu úsilí a peněz, aby vzniklo a udrželo se vchodu a ten kdo to ve finále musí celé zaplatit je zákazník, tedy vy.

Další položkou, kterou často ani v oficiálním ceníku letecké školy nenajdete a může být nemilým překvapením při prvním vyúčtování, je částka za přistávací poplatky na letištích a odměna vašeho letového instruktora.

Ceny pilotních průkazů přehledně

Přikládáme na závěr tabulku s přehledem pilotních průkazů a nákladů na získání daného pilotního průkazu. 

Přejeme vám hodně štěstí při výběru vašeho pilotního průkazu, letecké školy a následně v celé vaší letecké kariéře!

Typ pilotního průkazu

Min. počet letových hodin

Celkové náklady na dosažení kvalifikace

Cena pronájmu letadla na hodinu

Pilot ultralehkých letounů ULL(a)

20

50 - 100 tis. Kč

od 2 000 Kč / hod.

Pilot lehkých letadel LAPL(a)

30

120 - 200 tis. Kč

od 2 800 Kč / hod.

Soukromý pilot letounů PPL(a)

45

150 -250 tis. Kč

od 2 800 Kč / hod.

Soukromý pilot vrtulníků PPL(h)

45

350 - 800 tis. Kč

od 8 500 Kč / hod.

Obchodní pilot letounů CPL (a)

200

600 tis. - 1,2 mil. Kč

od 5 500 Kč / hod. (komplexní typ)

Obchodní pilot vrtulníků CPL (h)

200

1,7 mil. Kč - 2 mil. Kč

od 8 500 Kč / hod.

Dopravní pilot letounů ATPL (a)

200

1,5 - 2 mil. Kč

teoretická zkouška, celková cena včetně typového výcviku

Stále se nemůžete rozhodnout?

Udělejte si náš online kvíz a objevte, která cesta pilota je právě pro vás ta pravá 😉