Garmin G1000 je vysoce výkonný integrovaný navigační systém, který je speciálně navržen pro moderní leteckou pilotáž. Přinesl tak novou úroveň funkcí a možností, které usnadňují pilotům navigaci, komunikaci a řízení letu. Vzhledem k jeho rozšíření ve všeobecném letectví se rozhodně vyplatí naučit se s ním pracovat. Přechod z klasických přístrojů na tzv. glass cockpit může být nesnadný, ale jak se jednou naučíte ho ovládat, pozitiva jednoznačně převáží.
Simulátor Elite Evolution S812 FNPT II G1000. zdroj: Aeroweb.cz
Avionika Garmin 1000 je zde hezkou řádku let a je určena pro použití ve strojích různých typů jednomotorových a dvoumotorových letadel, včetně turbovrtulových letadel a vrtulníků. Skládá se z několika zařízení, které jsou integrovány do jednotného systému, včetně dotykového displeje, panelu s fyzickými ovládacími prvky a systému pro zobrazování informací v reálném čase.
Nabízí tak funkce, o kterých se může i dopravním pilotům zdát. Na druhé straně, jde o techniku, jejíž ovládání je poměrně složité. Piloti zvyklí na klasické „budíkové“ přístroje se při vyslovení G1000 mnohdy orosí, protože přístroj nabízí tolik funkcí, že jeho ovládání jen na základě příručky nebude možné, a proto doporučujeme absolvovat některý z kurzů, kde si budete moci naučenou teorii vyzkoušet na trenažéru.
V dnešní době dosáhla integrace avioniky Garmin do letadel takového rozměru, že ji najdete jak v malých dvoumístných ultralehkých letadlech, tak v obchodních business jetech. Velkvou výhodou avioniky z produkce společnosti Garmin je jednotný styl použití napříč různými typy avioniky. Ačkoliv se v tomto článku zaměřujeme primárně na avioniku Garmin 1000, tak vše platí i pro další typy avioniky Garmin, jako je například dotyková Garmin G3X, G1000NXi, Garmin Cirrus Perspective, nabo G5000. Mezi letadly kategorie general aviation je právě avionika Garmin 1000 nejrozšířenější, avšak jakmile se jednou s tímto typem avioniky naučíte pracovat, v dalších jejích variantách budete jako doma.
Avionika Garmin Perspective v letounu Cirrus Vision Jet. zdroj: cirrusaircraft.com
G1000 nabízí širokou škálu funkcí, které poskytují pilotům neocenitelnou podporu při plánování, navigaci a provádění letu. Mezi klíčové vlastnosti tohoto avionického systému patří:
Avionika Garmin 1000 v letadle Cessna 172. Zdroj: aeroprague.cz
Příkladem uvádíme několik funkcí, kterými může být G1000 vybaven:
Synthetic Vision – zobrazení informací okolí letadla, terénu a překážek na pozadí hlavního letového displeje
Terrain Awareness a Warning System – systém varování přeh hrozícím nárazem do terénu
Traffic Avoidance System – zobrazení okolního provozu a protisrážkový systém
Datalink – datové satelitní spojení, možnost aktualizace meteorologických a jiných dat v průběhu letu
Dále může být použit pro bezpečné pojíždění, nabízí funkci stormscope či infracamera. Ve vyších verzích avioniky Garmin možnost spojení s palubním radarem.
Jde tedy o komplexní přístroj, jehož všechny funkce snad ani není v silách pilota využít.
Oproti staré koncepci avioniky, kdy na každou veličinu či údaj byl samostatný přístroj, Garmin 1000 umí infomrace sdružovat do jednoho či dvou displejů, dokáže informace efektivně interpretovat a pomáhá tak pilotovi v ovládání letadla a snižuje jeho zátěž.
Pilot se tak místo zkoumání spousty jednotlivých přístojů může věnovat jiným činnostem, jako je situační povědomí, plánování či komunikaci.
Nezanedbatelná je i ekonomická výhodnot avioniky Garmin 1000 při údržbě letadla, kdy odpadá v podstatě nikdy nekončící výměna problémových jednotlivých přístrojů, jako je tomu u klasické koncepce přístrojů.
Piloti by měli být dobře seznámeni s funkcemi a ovládáním systému a pravidelně se učit novým funkcím a aktualizacím. Rovněž je důležité provádět pravidelnou údržbu a aktualizace systému, aby na něj bylo spolehnutí.
zdroj: Aeroweb.cz
Zájemci mohou využít kurzy Garmin G1000 (https://www.aeroprague.com/cz/pilotni-vycviky/kurz-garmin-1000/), které se zpravidla nabízejí samostatně pro VFR a IFR létání. Ceny se pohybují zhruba kolem jednoho tisíce Kč za hodinu výuky. Pro VFR létání je stanoveno kolem 4-5 hodin výuky (zahrnut nácvik na simulátoru), zatímco pro IFR lety to činí o několik hodin více.
VFR piloti absolvují následující:
IFR kurz na G1000 obnáší:
Garmin G1000 je vynikající volbou pro piloty, kteří žádají moderní a výkonný navigační systém. Jeho široká škála funkcí, pohodlné ovládání a integrace s dalšími avionickými systémy z něj činí jednu z nejoblíbenějších voleb pro moderní avioniku na světě.