Piloti s kvalifikací LAPL/PPL mají možnost létat za určitých podmínek i v noci. Ke zvládnutí těchto dovedností je však zapotřebí speciální kvalifikace. Výcvik VFR NIGHT je sice náročný, ale otevírá pilotům nové možnosti – vzlétat a přistávat na osvětleném letišti také za tmy.

Není noc jako noc

Význam slova noc chápeme sice všichni, ale všichni ho nejspíš chápeme trochu jinak. To je něco, s čím si letecká pravidla musí umět poradit.

Dle leteckých předpisů se nocí rozumí „doba mezi koncem občanského soumraku a začátkem občanského svítání nebo jiný podobný časový úsek mezi západem a východem slunce, který může stanovit příslušný úřad“. K tomu předpisy dále udávají, že „občanský soumrak končí večer, když střed slunečního disku je 6 stupňů pod horizontem, a občanské svítání začíná ráno, když je střed slunečního disku 6 stupňů pod horizontem“. 

VFR NIGHT Létání v noci

Definice je to přesná, nicméně nám toho v praxi až tak moc neřekne. Kdy přesně noc začíná a končí řečí hodinkových ručiček nám napoví pohled do příslušné části Letecké informační příručky AIP – do tabulky východů a západů Slunce pro ČR.

Podstatné ovšem je, že pro létání s ultralighty či pro piloty větších letadel, kteří nemají kvalifikaci pro lety v noci VFR NIGHT, je noční létání zapovězeno!

Kvalifikaci NIGHT zapisuje Úřad pro civilní letectví do pilotního průkazu po předložení dokumentace o absolvování výcviku. Teoretické ani praktické zkoušky nejsou vyžadovány. Kvalifikace má trvalou platnost.

Požadavky pro získání kvalifikace VFR NIGHT:

pilotní průkaz
LAPL/PPL

zdravotní způsobilost 2. třídy / LAPL

Všeobecný průkaz radiotelefonisty VFL ikonka

průkaz radiotelefonisty VFL/OFL

Výcvik VFR NIGHT je krásný i záludný

Před samotným létáním absolvujete nejprve výuku teorie, přípravu, seznámení s osvětlením letounu a letiště, nočním viděním, optickými iluzemi, specifiky pilotáže při letu v noci a nouzovými a abnormálními postupy. Osnova praktického výcviku vyžaduje minimálně 5 hodin létání a zahrnuje:

Noční let do prostoru

V praxi je nutno přivyknout odlišnému prostorovému vnímání, což se nejlépe děje mimo letištní okruh. Lehce podsvícené budíky a horší odhad vzdáleností jsou jen některé atributy, které je třeba „navnímat“. Spolu s instruktorem si znovu osaháte změny rychlosti a konfigurace, stoupání a klesání konstantní indikovanou rychlostí, let na minimální bezpečné rychlosti, pády apod.

VFR NIGHT Létání v noci

Nácvik vzletu a přistání s instruktorem

Očekávejte lety po okruhu, normální vzlet a stoupání, přiblížení a přistání. Jelikož ani pro instruktora noční létání není rutinou, připravte se na potřebné týmové nasazení.

Nácvik vzletu a přistání v sóle

Provádí se minimálně 5 sólo vzletů a přistání s úplným zastavením. Pokud máte stanoveny dobré body, kde točit zatáčky a ideálně zpevněnou ranvej, stačí se řídit pomocnými světly a hlavně podrovnat ve správnou chvíli. Od toho je teoretická část, aby pilotům osvětlila i možné iluze. Dodejme, že piloti mají ve tmě tendenci podrovnávat zbytečně brzy.

Noční navigační let

Navigační let v noci je hřeb výcviku. Letět jednomotorově nad nasvícenými městy a vesničkami je nádherné. Je to zážitek, na který do konce života nezapomenete. Trať si klasicky naplánujete, za letu provádíte srovnávací navigaci spíše šestým smyslem, jelikož krajinné rázy pohltí černota.

Pro noční lety platí zvláštní pravidla

Pro VFR létání v noci platí některá odlišná pravidla od létání ve dne. Pro pochopení náročnosti létání v noci zmíníme některé z nich:

  • Minimální základna nejnižší vrstvy oblačnosti pro traťový let musí být minimálně 3 000 stop (1 000 m) a dohlednost 8 km.
  • Minimální letová výška u letištních letů je 1 300 stop nad zemí (400 m) a na okruhu 1 000 stop nad zemí (300 m).
  • Noční let VFR z řízeného letiště musí být předem odsouhlasen službou ATS. Při letu z letiště se službou RADIO, se podává plán činnosti. Na letišti musí fungovat služba RADIO .
  • Při traťovém letu je vyžadováno plánování paliva stejně jako pro let podle přístrojů IFR, tedy rezervní palivo pro minimálně 45 minut letu.
  • Traťový let je potřeba plánovat tak, aby let probíhal minimálně 2 000 stop nad zemí (600 m).
  • Pro noční lety mimo prostor neřízeného letiště ATZ nebo řízeného letiště CTR je vždy požadován letový plán.

Dodejme, že všechna letiště schválená pro provádění letů VFR NIGHT jsou uvedena v AIP ČR.

Výcvik VFR NIGHT lze absolvovat již v rámci výcviku LAPL/PPL

Cena výcviku se samozřejmě odvíjí od školy, typu letadla a ceny za osvětlení dráhy. Pokud je ve výcviku málo adeptů, může právě požadavek rozsvícení světel sehrát v rozpočtu významnou roli. Počítejte z rozptylem cen mezi 20-30 tisíci Kč.

Je nicméně běžné, že tento 5hodinový výcvik létání v noci je součástí výcviku soukromého pilota PPL či výcviku pilota lehkých letadel LAPL, může být tedy započítán do standardní hodinové dotace zmíněných výcviků.

newsletter

Chcete dostávat takové informace e-mailem?

Zadejte prosím níže svůj e-mailový kontakt a příští newsletter již přijde i do Vaší schránky