Každý letec, jak začínající, tak i pokročilý, potřebuje nejrůznější vybavení a pomůcky, které mu zpříjemňují práci při předletové přípravě a během letu na palubě letadla.
Kromě předepsané dokumentace a vybavení letadla není nikterak přesně určeno, jak by měla vypadat výbava každého pilota či pilotky. Každý z nás ocení jiný obsah pilotní brašny a někteří si vystačí jen s mapou, úhloměrem, dlouhým pravítkem, tužkou a případně logaritmickým pravítkem.
Začínající i pokročilí piloti však často ocení i výbavu, která je speciálně určená k práci během předletové přípravy a na palubě letadla. Prosím, vezměte však na vědomí, že se jedná o zcela individuální záležitost a každý pilot by si měl zvolit především takovou výbavu, která vyhovuje povaze jeho létání, usnadní mu přípravu na let a pomůže mu během pobytu ve vzduchu.
Protože je však předávání zkušeností a rad mezi kolegy v letectví nesmírně důležité, a proto se nyní pojďme společně podívat, co se může skrývat v jednom z mnoha z pilotních zavazadel a třeba se i vy inspirujete a doplníte obsah svých pilotních tašek, kufříků atp.
Taška či kufřík?
Začněme rovnou od příručního zavazadla, které si pro své létání pilot zvolí. Výběr pilotní brašny či kufříku závisí zcela na individuálních potřebách pilota. Nejprve je dobré promyslet, zda bude pilot například cestovat po rozlehlém letišti, kde by se spíš uplatnila verze na kolečkách, kterou může pohodlně tahat za sebou, nebo si vystačí s taškou přes rameno či jinou alternativou.
Velikost zavazadla je klíčová, proto je vždy dobré dopředu rozmyslet, jak velké zavazadlo bude pilot potřebovat, nicméně rozměr zavazadla by měl vždy odpovídat letounu, kterým pilot poletí. Dále je jistě vhodné zvážit jak kvalitu, tak i poměr cena/výkon. Z toho vyplývá, že pokud jste pilotem GA a vaším domovským letištěm je ne příliš rozsáhlé travnaté letiště, kvalitní příruční taška přes rameno bude jistě vhodnou volbou.
Dokumenty pilota i letadla
Pojďme se nyní podívat, co se skrývá v útrobách pilotního zavazadla.
Začněme doklady, kterými musí pilot disponovat, aby mohl vykonat zamýšlený let. Pilotní průkaz, osvědčení o zdravotní způsobilosti (medical), průkaz radiotelefonisty, zápisník letů a průkaz totožnosti mohou být uloženy v přehledném organizéru, kam si pilot může případně uložit i letištní kartu, jiné osobní dokumenty a peněžní hotovost pro nenadále případy. Organizér usnadní kontrolu všech dokladů před letem a jejich hledání v případě potřeby.
Doklady od letadla, které musí mít pilot na palubě, jsou: osvědčení o zápisu do leteckého rejstříku, osvědčení o letové způsobilosti, povolení k provozu radiostanice, osvědčení o údržbě a uvolnění do provozu, pojištění, letová příručka a palubní deník letadla. Dále by měla být na palubě letadla během každého letu aktuální letecká mapa a databáze letišť. Zde je však nutné dodat, že tyto dokumenty většina z nás, kdo si letadlo půjčujeme, obdrží v tašce od provozovatele letadla.
Papír vs. elektřina
Neméně důležitou položkou, kterou by každý pilot měl před letem zvážit, jsou navigační pomůcky. Existuje mnoho nástrojů, které mohou pilotovi usnadnit předletovou přípravu a následný let, proto naše redakční pilotní brašna obsahuje navigační počítadlo a roating & azimut plotter Jeppesen, kancelářské klipy pro uchycení přeložených okrajů mapy, obyčejné tužky, ořezávátko, gumu, propisky (raději více než méně – není nic horšího, než když vám přestane psát vaše jediná propiska během poslechu ATISu či důležité informace od ATC), barevné fixy pro zakreslení tratě a jiných významných prvků do mapy, poznámkový blok a samozřejmě nákoleník, třeba i s naším přehledem leteckých frekvencí.
Předletovou přípravu může významně ulehčit i použití leteckých aplikací pro navigaci v tabletu, prostřednictvím nichž může pilot stále čerpat aktuální informace například o počasí, prostorech na trati a platných NOTAMech. Celý briefing, navigační štítek i checklisty je však dobré rovněž vytisknout, protože elektronika se ráda vybíjí a pokud si náhodou nepřibalíme nabíječku, můžeme následně čelit nepříjemné situaci.
Vidět a být viděn
Na některých frekventovanějších letištích je povinností při vstupu na letištní plochy obléknout reflexní vestu. Velký provoz s sebou nese i zvýšené riziko nešťastné události, a proto je vždy vhodné vyhnout se nehodám všemi možnými prostředky. Reflexní vesta sice nevypadá příliš esteticky, ale může vám i zachránit život. Není to nutnost, nicméně v naší redakční brašně vždy jednu reflexní vestu naleznete. Frekventované letiště může produkovat také zvýšenou míru hluku, proto není od věci zvážit rovněž ochranu sluchu.
Pokud létáte v noci mohla by se vám ve vaší pilotní výbavě hodit výkonná svítilna. Samozřejmě je možné využít i světlo vašeho mobilního telefonu, nicméně během předletové kontroly jsou na letadlech místa, která se vyplatí pečlivě prohlédnout a čím větším letadlem létáte, tím větší je i potřeba výkonného zdroje světla během předletové obchůzky. Není od věci do své pilotní tašky přihodit i několik rezervních baterií.
Pozor na polarizovaná skla
Pilotní sluchátka většinou najdete v každém půjčeném letadle – u takových ale platí, že si je piloti často střídají, což může být poměrně nehygienické. Pokud přímo neuvažujete o koupi vlastních sluchátek, je vhodné pořídit si hygienické návleky na náušníky a na mikrofon.
Když už se věnujeme hygieně, která je v poslední době dost často skloňovaným tématem, není od věci vybavit svou brašnu také dezinfekčními ubrousky, které dobře poslouží k očištění frekventovaných řídicích táhel a tlačítek v kokpitu.
Pokud přiletíme na cizí letiště, či se jen pohybujeme ve společných uzavřených prostorách, je vhodné chovat se v rámci aktuálně nastavených hygienických pravidel, a proto bychom si neměli zapomenout přibalit ochranu dýchacích cest.
Pokud poletíte delší dobu proti slunci, jistě oceníte kvalitní sluneční brýle, které ochrání váš zrak. Vyvarujte se brýlím s polarizovanými skly! Mnoho modernějších letadel je vybaveno elektronickými LCD monitory, které jsou při pohledu přes polarizovaná skla nečitelné.
Doplňky pro nenadálé situace
Především piloti kluzáků a dolnoplošníků mají ve svých výbavách pro delší let také pokrývku hlavy, aby se vyhnuli zdravotním potížím způsobeným prudkým slunečním svitem.
Poslední položkou na našem pomyslném seznamu je „emergency kit“. Nikdy s naprostou jistou nevíte, zda se plány vaší cesty vyplní a vy skončíte v předpokládané destinaci. Může se stát ledaco, a proto je vhodné myslet i na nepředvídatelné situace, kdy se vám například podaří úspěšně nouzově přistát do terénu či divertovat na záložní letiště. Během chladných dní, ale i za studeného letního večera či v nepřízni počasí oceníte na palubě teplé oblečení.
Pilot se také může na cestu vybavit nějakou sladkostí, která dodá mozku potřebný cukr, a dostatkem tekutin, protože i na tento aspekt zejména delších letů bohužel mnoho pilotů zapomíná.
Smyslem všech zmíněných pomůcek je být vždy o krok napřed. Každý pilot si během své letecké kariéry upraví obsah své pilotní brašny, aby mu co možná nejlépe vyhovoval, a to na základě vlastních i cizích zkušeností. Pokud zvolíte správnou výbavu vzhledem k charakteru svého létání, minimalizujete množství situací, na které nebudete připravení.
Jak se říká: štěstí přeje připraveným a v letectví obzvlášť.