Následující informace využijí zájemci z řad pilotů ULL. Řízený let VFR je let za viditelnosti, který je předmětem letového povolení. Pilot je ve spojení s příslušným pracovištěm řízení letového provozu (ATC) a zjednodušeně řečeno se řídí jeho pokyny. K získání licence ULL sice třeba těchto znalostí není, avšak pro ty, kteří chtějí posunout své dovednosti na vyšší úroveň, jsou řízené lety VFR nahlédnutím do světa „dospělého“ létání.
Pro piloty UL představuje řízený let VFR let v okolí řízeného letiště, a to v jeho řízeném okrsku (Control Zone – CTR) nebo koncové řízené oblasti (Terminal Manoeuvring Area – TMA). Legálně do takových prostorů můžete vstupovat až po získání kvalifikace “Řízené lety VFR”. Ve výcviku se naučíte a v provozu zažijete napětí při použití letecké radiokomunikace v řízeném prostoru, správných postupů a prací s AIP (informace o provozu na letištích), NOTAM (informace o různých omezeních), podávání a vyplnění letového plánu či vstupy do CTR a TMA. Dle pokynů ATC budete ovládat odpovídač (zařízení na palubě letadla) a také budete řešit nastavení tlaku vzduchu (QNH) na výškoměru. Zkrátka to už nebude jen létání “kolem komína”, ale budete součástí provozu dopravních letadel na mezinárodních letištích.
Modře vyznačené jsou řízené prostory, zdroj: LAA ČR
Požadavky pro zařazení do výcviku:
- platný průkaz pilota nebo žák po odlétání výcvikové osnovy
- platné vysvědčení radiotelefonisty letecké pohyblivé služby
- platná zdravotní prohlídka
Není-li stanoveno jinak, znalost angličtiny není nutná, nicméně v praxi je žádoucí. ČR je oblíbenou destinací zahraničních studentů, kteří zde nezřídka cvičí průlety CTR a v rámci situačního povědomí je velice vhodné znát jejich polohu a například kolem letiště v Ruzyni se na některých frekvencích už ani jinak, než anglicky nedomluvíte.
Teoretická příprava obsahuje:
- podání letového plánu
- práce s AIP, NOTAM a mapami
- schopnost pilota získávat informace pro let v řízeném prostoru
- nácvik komunikace se službou řízení letového provozu
- postupy pro nastavení výškoměru
- vstup a opuštění CTR.
Praktická část zahrnuje:
- Kontrolní navigační let s mezipřistáním na dvou cizích letištích se službou RADIO. Ověření schopností pilota při vedení letounu po trati ve stanovené výšce a vedení komunikace se službou RADIO..
- Pozemní příprava k navigačnímu letu, podání letového plánu, způsobu letu v řízeném prostoru, příletu a odletu ze řízeného letiště.
- Navigační let s přistáním, pojížděním a odletem na řízené letiště, pilot podává letový plán. Pilot sám letí po plánované trati s dodržováním stanovené výšky a samostatně vede komunikaci s řízením letového provozu pod dohledem instruktora. Každý let je proveden po jiné trati.
- V rámci přezkoušení provede pilot navigační let s inspektorem provozu s přistáním, pojížděním a odletem na řízené letiště, včetně podání letového plánu a provedení navigační přípravy pilotem.
Samotný výcvik provádí instruktor s kvalifikací řízené lety VFR a probíhá dle osnovy leteckého předpisu UL3. Zpravidla počítejte s výcvikem v délce dvou až tří dnů.
Podmínky splnění
Výcvik je završen přezkoušením s inspektorem provozu. Tomu musíte prokázat schopnost samostatně získávat informace pro let v řízeném prostoru, podávat letový plán, za letu dodržet stanovenou trať, výšku a provádět radiokorespondenci s dodržováním pokynů služby řízení letového provozu. Zátěž na pilota je to již značná a určitě doporučujeme se důkladně seznámit s mapkami příslušného letiště. Vstupní a výstupní body a jejich poloha je alfou a omegou.
Cena výcviku
Vzhledem k požadovanému minimálnímu náletu pouze čtyř hodin je tento výcvik finančně poměrně příznivý: ceny leteckých škol se za kompletní balíček pohybují kolem 10 – 25 tisíc Kč.