Let podle přístrojů – IFR (Instrument Flight Rules) je způsob vedení letu umožňující let i při špatném počasí nebo v noci. Pilot při takovém letu řídí letadlo pouze na základě údajů z přístrojů, nikoli dle výhledu z kabiny, jako je tomu u letů VFR (Visual Flight Rules). Jedná se o náročný výcvik jak rozsahem, tak i délkou. Odměnou je ale vyšší nezávislost na počasí a získání doložky IR (Instrument Rating) je nutné pro profesionální létání.

Před kurzem je nutné nastudovat letištní mapky a naposlouchat radiokorespondenci. zdroj: pixabay.com
Přestože IFR výcvik pro získání doložky IR (https://www.aeroprague.com/cz/pilotni-vycviky/vycvik-ifr/) představuje finančně náročnější investici, není určen jen pro budoucí profesionální piloty. Naopak, pro držitele PPL licence, kteří chtějí létat efektivněji a bez omezení počasím, je přístrojová kvalifikace logickým krokem k rozšíření možností létání. Zejména při delších letech po Evropě se brzy ukáže, že VFR létání má své limity – mlha, nízká oblačnost nebo inverze mohou zcela znemožnit plánovaný let. S IR kvalifikací se z létání stává skutečně flexibilní a spolehlivý způsob dopravy, a to i s menšími letadly, jako je například Cessna, Cirrus nebo Diamond, na kterých mnoho pilotů IFR výcvik absolvuje.
Přístrojová doložka IR (A)
Plná přístrojová kvalifikace IR (https://www.aeroweb.cz/pilotni-prukazy/letouny/pristrojova-kvalifikace-ir-a-sep-cb-ir) je podmínkou pro komerční lety, tj. lety v obchodní dopravě. Výcvik obsahuje minimálně 50 hodin létání a 150 hodin teorie. IR teorie přitom v leteckých školách nejčastěji probíhá společně s kurzy ATPL (Airline Transport Pilot Licence)) a uchazeči požadující pouze IR bývají spíše výjimkou. Důvodem je to, že ATPL je nejvyšší úroveň vzdělání pilota a zahrnuje v sobě i teorii z oblasti IFR létání. Kdo tedy uvažuje o létání s dopravními letadly, tak většinou volí rovnou teorii ATPL. Kdo tyto ambice nemá a chce zůstat ve světě malých letadel GA (General Aviation) a létat pro vlastní potřebu, popř. mu stačí licence obchodního pilota CPL (Comercial Pilot Licence – o stupeň nižší kvalifikace než ATPL), ten povětšinou volí výuku teorie IR, která je obsahem mnohem menší, než teorie ATPL.
Předpoklady:
- PPL kvalifikace
- Absolvovat alespoň 50 hodin navigačních letů jako velitel letadla
- ICAO angličtina
Požadavky pro získání IR
- Doložka pro lety v noci (tzv. VFR NIGHT)
- Zdravotní osvědčení 1. nebo 2. třídy
- Kurz teorie IR
- 50 hodin praktického výcviku, z toho až 35 hodin na simulátoru
- Teoretická zkouška ze sedmi předmětů na ÚCL
- Praktická zkouška s inspektorem ÚCL
Výcvik IR
Výcvik pro získání kvalifikace IR pro lety IFR obsahuje jak teoretickou část na učebně, tak praktickou část v letadle. Teoretickou přípravu lze splnit absolvováním skupinového kurzu teorie IR nebo individuálně, a to v minimálním rozsahu 150 hodin.
Výběr vhodného letiště
V rámci výcviku je třeba nalétat 50 hodin přístrojového výcviku. K tomu se váže zdánlivý detail, který však umí kurz prodražit: zvolíte-li školu, která nemá výcvikové letadlo umístěné na IFR letišti (např. Ostrava Mošnov, Brno Tuřany), nebudou se vám do výcviku IFR létání počítat minuty provozu letadla do té doby, kdy dojde přechodu na IFR typ letu. Při každém výcvikovém letu z VFR malého letiště bez služby řízení letového provozu apod., tak musíte nejprve odstartovat za splnění podmínek pro vizuální typ letu VFR (minimální základny oblačnosti, dohlednost a další) a teprve ve vzduchu kontaktovat službu řízení letového provozu a přejít na provoz IFR. Proto je ideální provádět výcvik rovnou na některém z našich mezinárodních letišť. Specializovaný výcvik zaměřený na využítí GA letadla na lety po Evropě organizuje na mezinárodním letišti Ostrava Mošnov např. letecká škola Aeroprague – Ostrava (více zde)
Výběr vhodného letadla
Z hlediska přístrojového létání existují v současné době dva koncepty avioniky letadel. První koncept vychází z historie, kdy avionika letadla je tvořena množstvím samostatných přístojů a každý z nich samostatně zobrazuje určitou jednu veličinu či hodnotu. Kokpit letadla tak sestává z mnoha jednotlivých přístojů. Tento koncept je dnes již překonaný moderními sdruženými digitálními avionikami, kdy nejrozšířenejší z nich je avionika Garmin 1000. Tato “glass cockpit” avionika sestává ze 2 a více monitorů, které logicky sdružují potřebné údaje a zobrazují je pilotovi mnohem efejtivněji a praktičtěji než tomu bylo v minulosti.
Avionika a přístoje letadla, které má pilot k dispozici mají zásadní vliv na to, jak bude pilot svůj přístojový let provádět a jaké množství pozornosti bude práce s přístroji a jejich vyhodnocení od pilota vyžadováno. Moderní avionika typu Garmin 1000 je navržena tak, aby práce s ní byla jednoduchá, příjemná, efektivní a pilotovi pomáhala. Všechna moderní letadla od malých “general aviation” letadel, jako jsou Cessna, Cirrus, Diamond, Tecnam, Bristel přes střední letadla jako jsou Piper Meridian, Seneca, TBM, Pilatus, Cessna, business jety typu Cessna Citation nebo Embraer až po dopravní letadla, dnes využívají avioniku buďto Garmin 1000 a její varianty nebo hodně podobné koncepty. Pokud tedy se již při výcviku IR naučíte s avionikou typu Garmin 1000 pracovat a využívat pro IFR létání, jakékoliv další složitější letadlo již pro vás bude poměrně snadné se naučit ovládat, protože základní principy zůstavají stejné.
Při výběru letecké školy a zejména výcvikového letadla vezměte výše uvedené v potaz a zvažte, jaké máte vlastní preference. Pokud převažuje sentiment k historii, líbí se vám analogové přístroje a víte, že vaše kariéra pilota končí v nějakém starším letadle, pak budete v nějakém historickém letadle šťastní a budete mít oprávněně pocit průkopníků letectví, které už nic složitějšího v žádném jiném letadle nikdy nepotká 🙂
Pokud se vám líbí moderní letadla, moderní technologie, které snižují zátěž na pilota, přemýšlíte o dalším postupu na složitější letadla a chcete se stát dopravním pilotem, tak pro vás bude letecká škola, která disponuje moderně vybavenými letadly s avionikou typu Garmin 1000, jasná volba.
Průběh prektického výcviku
Samotný průběh výcviku má různé varianty. Můžete létat SEP/IR nebo MEP/IR, a to z VFR nebo IFR letiště. Před kurzem je nutné nastudovat tzv. Jeppesen manuál (https://ww2.jeppesen.com/navigation-solutions/charts-and-airway-manual/) (letištní mapky) a naposlouchat radiokorespondenci, například prostřednictvím k tomu určených webových stránek. To bude alfou a omegou celého kurzu. Uchazeči se musí dostatečně naučit vnímat a zapamatovat si pokyny ATC (služba řízení letového provozu), pochopit IFR mapy a orientovat se v prostoru vůči radionavigačním prostředkům.
Malý tip pro praktický výcvik IFR: Před výcvikovým letem si v klidu projděte všechny mapy letiště, kam se chystáte. Následně je totiž poměrně lehké odhadnout, kdy a co bude řídící letového provozu od pilota vyžadovat.
Teoretická zkouška pro získání IR
Teoretická zkouška se skládá ze sedmi předmětů a je poměrně rozsáhlá. Jistě vám zabere několik měsíců se na ni řádně připravit, proto je dobré si na studium vyhradit dostatek času. Samotná zkouška obsahuje následující předměty: Právní předpisy v oblasti letectví, Obecné znalosti o letadle – přístroje, Provedení a sledování letu, Lidskou výkonnost, Meteorologii, Radionavigaci a Radiokomunikaci.
Praktická zkouška IR
Při praktické zkoušce student musí prokázat schopnost ovládat letadlo pouze podle přístrojů a bezpečně provést IFR let. Na palubě společně s vámi bude examinátor Úřadu pro civilní letectví (ÚCL), který bude váš let hodnotit. Společně s ním nejprve let naplánujete a domluvíte se na průběhu zkoušky. Během zkoušky vás může examinátor požádat o prokázání schopnosti vypořádat se i s různými simulovanými závadami na jednotlivvých přístrojích, proto se poctivá příprava na zkoušku opravdu vyplatí. Esenciální pro zvládnití praktické zkoušky pro zíkání kvalifikace IR je plně pochopit systémy a navigační přístroje letadla, na němž bude zkoušku vykonávat. Pro nácvik postupů, práci s navigačními přístoji a avionikou je vhodné využít leteckého simulátoru, popř. simulátoru dané avioniky, např. Garmin 1000. V případě, že budete provádět zkoušku na letadle vybaveném avionikou Garmin 1000/Perspective a nejste s touto avinikou dostatečně seznámeni např. z IFR výcviku (prováděli jste ho na jiném letadle), tak je velmi vhodné absolvovat samostatný kurz zaměřený přímo na ovládnutí avioniky Garmin 1000/Perspective (více o kurzu Garmin 1000 jsme psali zde).

Pilot při IFR letu řídí letadlo pouze na základě údajů z přístrojů, nikoli dle výhledu z kabiny. zdroj: pixabay.com
Další varianty IFR výcviku
Competency based CB IR (A)
Výhodou této stále ještě poměrně nové kvalifikace je kratší doba výcviku ve srovnání s plným IR. Uchazeči o tuto doložku mohou využít předchozího výcviku v létání podle přístrojů, který jim poskytl instruktor oprávněný k výcviku IR, nebo svých letů ve funkci velitele letadla podle pravidel létání podle přístrojů, získaných například výcvikem pro dosažení kvalifikace EIR nebo výcvikem mimo evropské země. Smyslem je snížit počet potřebných hodin k získání plného IR pro individuální případy.
Minimální rozsah teorie zde je 80 hodin a navazující praktická část představuje minimálně 40 hodin, přičemž až 25 hodin je možno odlétat na simulátoru. Zkouška na ÚCL se skládá ze sedmi předmětů v angličtině a můžete se rozhodnout pro plnou zkoušku IR, nebo jednodušší CB/EIR.
Basic IR BIR (A)
Jde o další poměrně novou kvalifikaci, která opravňuje držitele létat IFR pouze na nekomerčních letech. Takovýto pilot má právo provádět lety dle pravidel IR, ovšem za přísnějších meteorologických minim než plnohodnotný IR pilot. Žák musí být po ukončení výcviku schopen pilotovat jednomotorové, případně vícemotorové letouny při letech IFR s minimální výškou oblačnosti 600 stop a při dohlednosti 1,5 km. Tato kvalifikace je určitou nadstavbou kvalifikace EIR (en-route IR), která pilotovi umožní létat za pravidel IFR pouze na traťové části letu.
Výhodou je zde opět o něco jednodušší teoretická zkouška na ÚCL a rozsah praktické části je dle schopností uchazeče zvládnout bezpečně ovládat letadlo při letu IFR. Nejsou definovány minimální počty hodin, ale počítejte zhruba s 20 až 30 hodinami. Zkouška BIR na ÚCL se taktéž skládá ze sedmi předmětů.
Ceny
Zatímco plný IR výcvik stojí dle typu letadla s širokým rozpětím mezi 200 až 400 tisíci Kč, CB-IR a Basic IR můžete pořídit řádově o vyšší desítky tisíc korun levněji.
Přejeme vám mnoho úspěchů při získávání vaší kvalifikace IR!