Významný milník v kariéře pilota je získání licence CPL. Pilotní průkaz Obchodního pilota letounů CPL(A) opravňuje držitele vykonávat funkci velitele jednopilotního letounu či funkci druhého pilota ve vícečlenné posádce v obchodní letecké dopravě. Tento průkaz potřebujete, chcete-li se létáním živit.

Kvalifikace CPL umožňuje vykonávat placenou práci pilota, létat jako instruktor, létat vyhlídkové lety či zajišťovat přepravu osob. zdroj: pixabay.com
Z povahy věci je pilotní průkaz CPL nejen nadstavbou průkazu PPL, ale je také minimálním požadavkem pro profesionální létání. Průkaz taktéž opravňuje držitele vykonávat funkci druhého pilota na vícepilotních strojích u aerolinií. Dodejme, že pro přijetí k aerolinkám musí být průkaz CPL obvykle doplněn přístrojovou kvalifikací IR, kurzem součinnosti ve vícečlenné posádce MCC a vícemotorovou doložkou MEP. Zpravidla je také nutné mít absolvovanou teorii dopravního pilota ATPL.
Pokud máte sen být jednou letový instruktor na lehkých jednomotorových letounech, létat vyhlídkové lety či zajišťovat přepravu osob pod hlavičkou některého schváleného provozovatele, je pilotní průkaz CPL nebo v některých případech alespoň zkouška z teorie CPL to, co potřebuje.
Předpoklady
- věk minimálně 18 let (před závěrečnou zkouškou)
- zdravotní osvědčení 1. třídy
- průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby
- PPL licence s celkovým náletem minimálně 150 letových hodin (před závěrečnou zkouškou minimálně 200 hodin, z toho 100 hodin jako velitel letadla a 20 hodin VFR navigačních letů ve funkci velícího pilota, včetně navigačního letu o celkové vzdálenosti alespoň 540 km (300 NM) s přistáním na dvou letištích, odlišných od letiště odletu a s plným zastavením.
- před zkouškou doložka pro lety v noci
- dostatečná znalost anglického jazyka, nejlépe zkouška z ICAO AJ
- znalost matematiky a fyziky

Ke studiu obchodního pilota je nutná znalost angličtiny minimálně na úrovni B2. zdroj: pixabay.com
Teoretický kurz
Výuka teorie kvalifikace Obchodní pilot CPL (https://www.aeroprague.com/cz/pilotni-vycviky/obchodni-pilot-letounu-cpla/) je většinou skupinová, některé školy nabízí i online výuku. Máte-li zájem o kapitánské křeslo v kokpitu, je dobré zvážit, zda si namísto CPL teorie rovnou nezapsat spíše ATPL teorii (https://www.aeroprague.com/cz/pilotni-vycviky/kurz-teorie-atpl/): předměty jsou totožné, liší se však rozsahem, teorie CPL/ATPL se skládá ze 14 předmětů a uchazeč zkoušky skládá postupně na ÚCL.
Zatímco teorie CPL má rozsah 250 hodin, ATPL teorie jde více do hloubky a rozsah je 650 hodin. Naprostá většina těchto hodin však připadá na samostudium dle vašich časových možností.
Zkoušky jsou v anglickém jazyce a k přípravě značně pomůžou placené programy, které obsahují databáze otázek, se kterými se při zkoušce setkáte. Některé školy přístup do těchto databází nabízí již v ceně výcviku.
Předměty, které uchazeč musí složit:
- AIR LAW
- AIRFRAME/SYSTEMS/ POWERPLANT
- INSTRUMENTATION
- MASS AND BALANCE
- PERFORMANCE
- FLIGHT PLANNING + MONITORING
- HUMAN PERFORMANCE
- METEOROLOGY
- GENERAL NAVIGATION
- RADIO NAVIGATION
- OPERATIONAL PROCEDURES
- PRINCIPLES OF FLIGHT AEROPLANES
- COMMUNICATION
Tápete-li zde nad překladem některých slov, chtělo by to ještě zapracovat na angličtině. Ke studiu je nutná znalost alespoň v úrovni B2. Zpravidla spíše příjemnou součástí kurzu je poslouchat zkušenosti a znalosti kapitánů, kteří budou uchazeče vyučovat. Na druhé straně, čekejte na ÚCL (Úřad pro civilní letectví) velice detailně zaměřené otázky, které se často budete muset doslova nabiflovat ze zmíněných databází.
Certifikát vydaný leteckou školou – ATO s doporučením ke každé zkoušce ATPL/CPL (kromě zkoušky CPL pouze pro získání kvalifikace FI – letový instruktor), musí též obsahovat potvrzení, že uchazeč v ATO úspěšně absolvoval hodnocení KSA (Knowledge, Skills and Abilities). Tento nadstavbový předmět je celkem novinkou, která by měla prověřit pilotovu osobnost, na ÚCL se však nezkouší.
Průběh teoretické zkoušky důkladně osvětlujeme v článku Teoretické zkoušky na ÚCL (https://kurzy.aeroweb.cz/teoreticke-zkousky-na-ucl/).
Průběh praktického výcviku
Délka výcviku a počet výcvikových letů záleží na schopnostech pilota, avšak v praxi se většinou pohybuje v počtu od 15 (pro držitele IR) do 25 letových hodin pro ostatní uchazeče. Výcvik CPL se ve srovnání s výcvikem PPL zaměřuje mnohem více na efektivitu provozu. V počáteční fázi si zopakujete létání za vidu, techniku pilotáže a precizní navigaci pomocí letecké mapy. Je to spíše takové osvojení dobrých návyků z PPL. V další fázi se pozornost zaměří na let podle přístrojů tak, aby budoucí obchodní pilot zvládl i nenadále situace a zhoršené meteorologické situace. Po úspěšném dokončení všech fázích výcviků dle předepsané osnovy ATO studentovi vydá certifikát. Následně se žadatel na ÚCL přihlásí ke zkoušce dovednosti.
Zkouška dovednosti
Samotná praktická zkouška pilota důkladně prověří. Examinátorovi z ÚCL budete muset předvést znamenité vedení letu. Přece jen následně budete odpovídat za své pasažéry a na chyby zde není prostor. Počítejte s letem přes CTR, kde se důraz klade na držení výšky, nepřestoupání povolené výšky, komunikaci s řídícím, orientaci v prostoru apod. Dále si budete muset nejspíše poradit i s změnou trasy z důvodu simulovaného zhoršení počasí. Dost možná poletíte na jiné letiště a tam budete muset ukázat, jak se zařadíte do okruhu a několikrát přistanete. Následuje simulace bezpečnostního přistání a let na domovské letiště, dost možná s nouzovým přistáním. Ideálně se zeptejte absolventů či instruktorů, na co examinátoři zejména kladou důraz. Pokud se zkouška povede, následně se dostavíte na ÚCL pro zapsání doložky do průkazu.
Cena
Praktický výcvik při náletu 25 hodin vyjde zhruba na 150 tisíc Kč. Máte-li již IR doložku, zvládnete to i do zhruba 100 tisíc Kč. Potřebná teorie stojí kolem 40 – 60 tisíc Kč a záleží opět na zvolené škole, přičemž opět doporučujeme k úvaze, zda rovnou absolvovat teorii ATPL, která má sice rozsah 650 hodin a je zhruba o 20 tisíc Kč dražší, ale do budoucna se může hodit. Teoretická zkouška na ÚCL je zpoplatněna částkou 5 000 Kč.
Držíme vám palce při zíkávání vaší kvalifikace CPL!