Cesta od prvního seznámení s létáním až po sedadlo dopravního pilota je dlouhá a náročná. Od prvních hodin na malém letadle, přes získání PPL, CPL, ATPL teorie a případně i typové kvalifikace. To všechno jsou kroky, které vás připraví na finální metu – výběrové řízení do aerolinky. A právě tomu se budeme věnovat v závěrečném dílu našeho seriálu.

Businessmen in elegant suit

Výběrové řízení do aerolinek je posledním krokem v kariéře pilota.

Realita leteckého trhu: žádná pohádka

Situace v letectví je jako na houpačce: několik let je silná poptávka a uchazeči zvesela naskakují do kurzů s vidinou zářivé budoucnosti, aby se vzápětí trh zcela změnil. Ekonomické krize, války, výbuchy sopek nebo teroristické útoky už zhatily mnoho leteckých kariér.

Navíc doby, kdy piloti měli pohádkové platy, jsou – alespoň v Evropě – minulostí. Proto důkladně zvažte osobní důvody, proč se stát dopravním pilotem. Jediná správná odpověď je, že milujete samotnou práci a vše, co k ní patří, natolik, že jste připraveni změnit svůj život a přinést mnohé oběti.

Orientace na trhu práce

Letectví se stále ještě vzpamatovává z koronavirové krize a postupně se blíží k objemům provozu před rokem 2020. Příležitosti k získání vysněné pozice nicméně existují – jen nejsou na dosah každému.

Při procházení nabídek práce často zjistíte, že jste diskvalifikováni hned v prvním kole. Důvodů může být mnoho:

  • chybí vám typový výcvik,

  • máte malý celkový nálet nebo nízký počet hodin ve funkci velitele,

  • nedostatečná úroveň angličtiny nebo místního jazyka,

  • absence požadovaného medicalu,

  • nebo licence EASA není akceptovaná mimo Evropu.

Naprostou většinu nabídek tak musíte vyřadit. Často zbyde jen pár inzerátů – například na „bizjet“, málo rozšířený typ letadla, nebo nabídky na typový výcvik s neurčitým příslibem práce.

Následuje nekonečné vyplňování dotazníků, příprava životopisů a motivačních dopisů, skenování licencí – a většinou bez jakékoli zpětné vazby. Pokud ale vytrváte dostatečně dlouho (klidně i několik let), může se objevit pozvánka na testy nebo pohovor.

Druhou, často rychlejší cestou, je networking. Udržování kontaktů se spolužáky z výcviku a instruktory bývá tou nejrychlejší vstupenkou do kokpitu. Letecký svět je malý a menší společnosti často fungují na principu doporučení.

Jak výběrové řízení probíhá?

Samotné výběrové řízení se liší podle velikosti a typu společnosti. Platí jednoduchá úměra: čím větší aerolinka, tím komplexnější proces.

Obecně ale zahrnuje:

  • online a písemné testy (znalosti, logika, angličtina, osobnostní testy),

  • praktické zkoušky v simulátoru,

  • pohovory a skupinová cvičení,

  • lékařskou a psychologickou prohlídku.

Základem je informovat se u známých nebo na stránkách konkrétní společnosti, co přesně očekávat. Rozptyl je obrovský – zatímco u malé společnosti vás čeká krátký pohovor v angličtině, u velké aerolinky můžete projít hned několika koly napříč Evropou.

Businesswoman hand holding magnifying glass

Menší společnosti: osobní přístup

U menších aerolinek vás často čeká pohovor přímo s majitelem. Klíčové je vaše vystupování, chování a celková upravenost – oblek je nutností.

Počítejte s tím, že budete:

  • představovat svou leteckou historii v angličtině,

  • odpovídat na otázky z charakteru a motivace,

  • řešit úkoly z ATPL teorie, Jeppesen manuálů nebo meteorologie. Na stole může ležet sada NOTAMů, METARů či mapka význačného počasí.

Větší aerolinky: vícekolový proces

Větší společnosti mají obvykle 2–3 kola přijímacího řízení. Schéma může vypadat následovně:

  1. První den – testy osobnostních předpokladů, matematické příklady, angličtina, ATPL znalosti.

  2. Druhé kolo – simulátor: CRM, technika letu, situační povědomí. Často dostanete mapku až přímo v kokpitu. Velkou výhodou je zaplatit si pár hodin tréninku na podobném simulátoru předem.

  3. Finále – pohovor se zástupci společnosti a psychologické testování. Zde už hrají roli i sympatie a osobní dojem.

Na co se připravit?

  • Procvičujte testy – logiku, multitasking, ATPL teorii, angličtinu.

  • Zlepšujte komunikaci – CRM, týmová spolupráce a schopnost sdílet úkoly.

  • Poznejte aerolinku – flotilu, destinace, firemní kulturu.

  • Udržujte se v kondici – zdravotně, psychicky i finančně. Hledání práce může trvat dlouhé měsíce až roky a je nutné udržovat licence i kvalifikace v platnosti.

a group of men in uniform standing in front of an airplane

Udržování kontaktů se studenty z výcviku a bývalými instruktory je ta nejrychlejší cesta do kokpitu.

Závěr: cesta pro odhodlané

Výběrové řízení je náročné a vyžaduje obrovskou trpělivost. Uchazeč musí počítat s tím, že cesta může být dlouhá, nákladná a ne vždy končící úspěchem. Ale pokud skutečně milujete létání a práci pilota, pak žádná překážka není nepřekonatelná.

Pamatujte, že úspěch není jen o znalostech, ale i o vytrvalosti, přístupu a kontaktech.

Chcete se připravit co nejlépe? Prohlédněte si nabídku kurzů a přípravných materiálů na kurzy.aeroweb.cz Nastartujte vaši kariéru pilota s ONLINE Učebnicí pilota!

newsletter

Chcete dostávat takové informace e-mailem?

Zadejte prosím níže svůj e-mailový kontakt a příští newsletter již přijde i do Vaší schránky