Získání typové kvalifikace na dopravní letadlo je důležitým krokem pro ty, kteří se chtějí propracovat k tzv. velkému létání. Typová kvalifikace je certifikace potvrzující, že pilot je kvalifikován k letu na konkrétním typu letadla. V této části se podíváme na proces získání takové kvalifikace a také uvedeme několik tipů, které zájemci mohou usnadnit rozhodování.

typová kvalifikace

Pro získání typové kvalifikace je nutno absolvovat okruhy a přistání s reálným letadlem. zdroj: pixabay.com

Na konci leteckého vzdělávání vyvstává otázka, na jaké letadlo si udělat tzv. typovku a uhradit si ji z vlastních zdrojů, nebo zda se spolehnout, že ji zaplatí budoucí zaměstnavatel. Nemáte-li nouzi o finanční prostředky, není moc o čem přemýšlet, s typovou zkouškou se statisticky dostanete do kokpitu mnohem rychleji. Navíc to bude na letoun, který jste si sami vybrali. Dobrou volbou je například typ A320, který je v Evropě u aerolinek nejrozšířenější.

Požadavky

Uchazeč o typovou kvalifikaci musí splňovat základní vstupní požadavky:

  • Znalost AJ minimálně na úrovni ICAO 4
  • Licence ATPL nebo ATPL Frozen
  • Při první typové kvalifikaci na vícepilotní letoun je nutné dodat i certifikát o absolvování Advanced UPRT a certifikát MCC
  • Platné Osvědčení o zdravotní způsobilosti 1. třídy
  • Platný všeobecný průkaz radiotelefonisty letecké pohyblivé služby

Studium

Proces získání typové kvalifikace je rozdělen do dvou částí: teoretická výuka a praktický výcvik.

Před vlastním začátkem výuky musí každý student absolvovat velmi rozsáhlou teoretickou průpravu prostřednictvím CBT (WBT), tedy Computer-Based Training. Teorie zahrnuje studium manuálu letadla, tedy systémů, výkonnostních charakteristik, procedur a dalších relevantních informací. Tento proces může probíhat buď v učebně, nebo online prostřednictvím různých školicích programů nabízených leteckými organizacemi.

Po absolvování teoretického školení následuje praktický výcvik. Tento výcvik se provádí ve dvojici na simulátoru konkrétního typu. Nemáte-li nikoho do dvojice, bude vám dle možností přidělen. Během praktického výcviku se piloti naučí techniku řízení, obsluhu systémů včetně letů za různých podmínek, provádění nouzových postupů, navigace, komunikace a dalších dovedností potřebných pro bezpečný provoz letadla.

Jde o výcvik v délce zhruba 30 čistě letových hodin, který uchazeči absolvují dle obsazenosti simulátoru ve vysoké intenzitě během 4-6 týdnů. Závěrečné části osnovy je nutné simulovat v plně pohyblivém simulátoru a na konci všeho tohoto snažení je závěrečné přezkoušení.

Base training

Pro získání doložky je nutno následně po absolvovat okruhy a přistání s reálným letadlem. Určitě se poptejte ve vybrané škole, zda toto umí zajistit a jaká je cena. Zážitek je to nezapomenutelný, tak se snažte nechat nervozitu na zemi.

typová kvalifikace

Získání typové kvalifikace na dopravní letadla je klíčový krok pro piloty, kteří chtějí létat na konkrétním typu letadla. zdroj: pixabay.com

Cena

Ceny pro získání typové kvalifikace na dopravní letadla se liší v závislosti na lokalitě (obecně čím více na západ, tím dražší), renomé letecké školy, rozsahu balíčku a samozřejmě dle typu letadla. Vzhledem k astronomickým nákladům se u ceny chvílí pozastavme. Ceny, které naleznete na internetu, totiž zpravidla nejsou konečné.

  • Po absolvování teoretického školení a praktického výcviku je nutné složit zkoušky pro získání typové kvalifikace. Náklady na zkoušky by měly být zahrnuty v balíčku. Někdy nastane potřeba opakovat konečnou zkoušku a tím pádem i problém, kdo další hodiny na drahých simulátorech zaplatí a raději si nechte tuto informaci potvrdit od vámi vybraného výcvikového střediska.
  • Dále je nutné zohlednit další náklady spojené s ubytováním, dopravou, nebo dalšími administrativními poplatky, které se mohou lišit v závislosti na konkrétních okolnostech. Toto v balíčku nebývá.
  • Pokud byste chtěli v rámci typové kvalifikace absolvovat ještě jiné kurzy, jako JOC, PBN, LVO apod., cena samozřejmě dále poroste.

Ceny se pohybují od zhruba 500 tisíc korun výše a často se uvádí bez base trainingu. Školy čas od času nabízí zvýhodněné ceny, pokud pro svého klienta nemají nikoho do dvojice, můžete se setkat se slevou i v řádu více než 100 tisíc korun. Většina škol nabízí i zprostředkování base trainingu za příplatek zhruba 150 tisíc Kč a celkem tedy počítejte s cifrou zhruba od 650 tisíc korun bez slevy.

Závěrem

Celkově je získání typové kvalifikace na dopravní letadla náročný proces, který vyžaduje „celého člověka“. Je to však klíčový krok pro piloty, kteří chtějí létat na konkrétním typu letadla. Pro ty, kteří si jej nemohou finančně dovolit, je lepší zvolit výcvik ve škole, která má smlouvu přímo s aerolinkou. Takový zaměstnavatel pak úspěšným studentům typový výcvik zaplatí a následně si náklady vezme zpět buď formou splátek, nebo nižším počátečním platem. Také počítejte s následným 3-6 letým úvazkem. Počty zaměstnavatelů ochotných zaplatit typový výcvik nově přijatým pilotům se liší dle aktuální situace na trhu.

Přejeme vám hodně šťástných vzletů a přistání ve vaší letecké kariéře!

newsletter

Chcete dostávat takové informace e-mailem?

Zadejte prosím níže svůj e-mailový kontakt a příští newsletter již přijde i do Vaší schránky