V letecké dopravě se převážně používá systém dvoučlenných posádek, kdy jeden pilot řídí letadlo a druhý pilot komunikuje, naviguje, nastavuje přístroje a kontroluje pilota letícího. Aby vše fungovalo, jak má a oba piloti tvořili sehraný team, je třeba absolvovat kurz MCC. Kurz je navržen tak, aby piloty a další členy posádky připravil na komplexní a dynamickou povahu práce ve vícečlenném prostředí letadla.

Praktická část kurzu MCC se provádí ve dvojici v simulátoru letadla. zdroj: pixabay.com

Předpoklady

  • Angličtina slovem i písmem minimálně úroveň ICAO Level 4
  • Minimálně licence PPL
  • Platná kvalifikace IR/ME
  • Platné Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy

Doba trvání výcviku

  • Teorie 25 hodin (3 dny)
  • Praktický výcvik 20 hodin (5 dní) nebo 10 hodin, pokud absolvujete MCC spolu s typovým výcvikem

Výcvik

MCC je povinná doložka pro dopravní piloty a se skládá z teoretického a praktického výcviku. Teoretická část zahrnuje přednášky, prezentace a diskuse o různých aspektech součinnosti ve vícečlenné posádce, jako jsou principy komunikace, rozhodování, rozdělení pracovních rolí a odpovědností, hodnocení situace a lidské chyby. Další důležitou součástí teoretického výcviku je seznámení s konkrétním typem letadla, na kterém se posádka bude výcvikových letech cvičit.

Konkrétně absolvujete následující témata:

  • Rozhraní hardware a lifeware
  • Vedení a autorita
  • Osobnost, postoje a motivace
  • Jasná a efektivní komunikace
  • Standardní provozní postupy
  • Používání checklistů a další
  • Vzájemný dohled a podpora
  • Úlohy a odpovědnosti členů posádky při nouzových situacích

Praktická část kurzu MCC se provádí ve dvojici v simulátoru letadla a zahrnuje různé scénáře simulující různé situace, kterým může posádka čelit během letu, včetně nouzových situací, poruch, meteorologických jevů a jiných nepředvídatelných událostí. Během kurzu se posádka učí společně komunikovat, jasně vyjadřovat své myšlenky, poslouchat ostatní a společně hledat optimální řešení. Učí se také koordinovat své činnosti, aby byly prováděny současně a harmonicky, a efektivně rozdělovat pracovní role a odpovědnosti mezi sebou.

Na simulátoru se tedy cvičí ideálně dva žáci zároveň, kteří se vzájemně střídají z pohledu pilota letícího či neletící a mění si sedadla. Efektivita výcviku je pak dvojnásobná a každý se seznámí s tíhou rozhodování. Výhoda použití simulátoru je zde jednoznačná, protože je let kdykoliv možno zastavit a ukázat si, co kdo udělal špatně. Kromě vzletů a přistání se cvičí spíše nestandardní situace jako přerušené vzlety, nezdařená přiblížení, vysazení motoru, požár motoru, nouzové postupy atd.

Cílem praktického výcviku je tak poskytnout členům posádky příležitost uplatnit a zdokonalit dovednosti, které se týkají spolupráce, komunikace, koordinace a rozhodování v prostředí, které je co nejvíce podobné jak reálnému letu, tak i klíčovým nouzovým situacím, u nichž vždy doufáme, že nikdy nenastanou, ovšem právě v takových případech je pak nutné zachovat chladnou hlavu.

Kurz MCC umožní posádce cvičit a zdokonalovat své schopnosti v reálném prostředí. zdroj: pixabay.com

Kurz MCC je komplexním výcvikem, který umožní posádce cvičit a zdokonalovat své schopnosti v reálném prostředí, což přispívá k vyšší úrovni bezpečnosti a efektivity leteckého provozu a z tohoto důvodu je také předpisem vyžadován.

Cena

Vzhledem k potřebě vyššího počtu hodin strávených v simulátorech počítejte s cenou zhruba mezi 50 až 100 tisíci Kč. Rozptyl je to značný, záleží na ceně hodiny na simulátoru a na počtu studentů v teoretické části kurzu. Některé školy například mohou dát slevu v případě, že se přihlásí dva domluvení uchazeči najednou.

newsletter

Chcete dostávat takové informace e-mailem?

Zadejte prosím níže svůj e-mailový kontakt a příští newsletter již přijde i do Vaší schránky