Kvalifikace MEP (Multi-Engine Piston) je určena pro létání s více motorovými letouny s pístovými motory. Zpravidla je kvalifikace MEP jedním z nutných požadavků při přechodu na dopravní letadla. Jaká úskalí získání kvalifikace MEP obnáší, jaké benefity naopak dvoumotorová letadla nabízí a jak probíhá získání této kvalifikace?

dvoumotorová letadla MEP

Typický zástupce dvoumotorových pístových letadel je např. Piper Seneca. zdroj: pixabay.com

Požadavky na uchazeče o kvalifikaci MEP

Základní kurz pro získání kvalifikace pro více motorová letadla MEP je v rozsahu sedm hodin teorie a minimálně šest letových hodin. Tento kurz mohou absolvovat držitelé licence CPL nebo i pouze PPL a zdravotního osvědčení 2. nebo 1. třídy, kteří mají nalétáno alespoň 70 hodin jako PIC (velitel letounu, Pilot in Command) na letounech (pokud není získání kvalifikace MEP součástí integrovaného kurzu CPL/IR nebo ATPL).

Výcvik MEP a IR (Instrument Rating – létání podle přístrojů IFR) jsou často spojovány dohromady. Minimální letové hodiny, které uchazeč musí v kurzu nalétat, pak závisí na licenci, kterou již disponuje. Pro držitele SEP/IR je to minimálně pět hodin. Držitelé CPL, kteří ještě IFR nelétali, musí počítat s minimálně 50 hodinami, z čehož může být většinová část praktického výcviku provedena na simulátoru.

Průběh kurzu pro získání kvalifikace MEP

Osnova kurzu MEP říká, že se po sedmi hodinách teorie se přistoupí k seznamovacímu letu. Následně se cvičí letištní okruhy. Počítejte každopádně s tím, že vícemotorový letoun je o poznání rychlejší než například Cessna 172. Na vše je tedy méně času a ovládání stroje je složitější. Nejvíce času strávíte nácvikem nouzových procedur, letu s jedním pracujícím motorem a s následnou přípravou na přistání.

Kurz MEP klade důraz zejména na pochopení rozdílů mezi jednomotorovým a vícemotorovým letadlem. Až se s letounem seznámíte, přijde na řadu vysazování nebo stahování výkonu jednoho z motorů. V případě, že poletíte např. s oblíbeným dvoumotorovým Tecnamem P2006, není to nic nezvládnutelného. Ti, co si vyberou například dvoumotorový Piper Seneca, poznají, že let na jeden motor vskutku není žádná slast. Vyšlápnutá noha jako korekce „mrtvého“ motoru začne po nějaké chvíli nepříjemně tuhnout a ubere tak kapacity pro již tak náročné jednopilotní vedení letu. Simulovaná vysazení provázejí uchazeče celý zbytek výcviku a čekejte i plné přistání s jedním motorem.

V případě, že si uchazeč zvolí i výcvik IFR, následně pokračuje v přístrojovém létání dle osnovy, ale o tom až v části věnované přímo IFR výcviku.

Získání kvalifikace MEP je jednou z podmínek pro usednutí do kabiny dopravního letadla. zdroj: pixabay.com

Zkouška dovednosti kvalifikace MEP

Abyste prokázali své praktické dovednosti, budete muset složit praktickou letovou zkoušku se schváleným examinátorem. Očekávejte přezkoušení podobné PPL s důrazem na bezchybné předvedení nouzových postupů a letů s jedním pracujícím motorem. Teoretická zkouška na samotný MEP není vyžadována.

Cena výcviku MEP

Ceny výcviků se pohybují zhruba kolem 300 tisíc Kč, absolvujete-li rovnou MEP/IR. Cena jedné hodiny dvoumotorového letadla často přesahuje 10 tisíc Kč. V případě, že již jste držiteli kvalifikaci SEP/IR nebo chcete z osobních důvodů dělat pouze MEP, bude cena samozřejmě zlomková a jako obvykle ve výcviku, záleží na reálném počtu odlétaných hodin. Každému dělá větší či menší obtíže jiná část úlohy, proto výcvik zpravidla trvá o něco déle, než je minimální počet hodin. Na to je dobré myslet zejména při plánování financování vašeho výcviku. 

Platnost doložky MEP

V praxi je pak zájmem pilota, co nejdříve takovou licenci uplatit, tedy si najít práci buď jako instruktor nebo profesionální pilot. Každoroční povinné prodlužování doložky totiž není levnou záležitostí. Certifikát o kvalifikaci MEP je platný a uznávaný v České republice i v rámci mezinárodního letového provozu.  Pro jeho obnovu je třeba provést let s examinátorem. Pokud pak budete létat turbovrtulové nebo proudové vícemotorové letadlo, zaměstnavatelé po vás MEP již vyžadovat nebudou. Často tedy dochází k situaci, že si ho profesionální piloti nechají „propadnout“.

Kvalifikace MEP, pokud je navíc kombinovaná s IFR výcvikem, je velmi náročný výcvik, který vyžaduje plné nasazení. Většinou ho tak absolvují piloti, kteří to myslí s kariérou profesionálního pilota opravdu vážně.

newsletter

Chcete dostávat takové informace e-mailem?

Zadejte prosím níže svůj e-mailový kontakt a příští newsletter již přijde i do Vaší schránky