V letecké dopravě se převážně používá systém dvoučlenných posádek, kdy jeden pilot řídí letadlo a druhý pilot komunikuje, naviguje, nastavuje přístroje a kontroluje pilota letícího. Aby vše fungovalo, jak má a oba piloti tvořili sehraný team, je třeba absolvovat kurz MCC. Kurz je navržen tak, aby piloty a další členy posádky připravil na komplexní a dynamickou povahu práce ve vícečlenném prostředí letadla.

Praktická část kurzu MCC se provádí ve dvojici v simulátoru letadla. zdroj: pixabay.com
Předpoklady
- Angličtina slovem i písmem minimálně úroveň ICAO Level 4
- Minimálně licence PPL
- Platná kvalifikace IR/ME
- Platné Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy
Doba trvání výcviku
- Teorie 25 hodin (3 dny)
- Praktický výcvik 20 hodin (5 dní) nebo 10 hodin, pokud absolvujete MCC spolu s typovým výcvikem
Výcvik
MCC je povinná doložka pro dopravní piloty a se skládá z teoretického a praktického výcviku. Teoretická část zahrnuje přednášky, prezentace a diskuse o různých aspektech součinnosti ve vícečlenné posádce, jako jsou principy komunikace, rozhodování, rozdělení pracovních rolí a odpovědností, hodnocení situace a lidské chyby. Další důležitou součástí teoretického výcviku je seznámení s konkrétním typem letadla, na kterém se posádka bude výcvikových letech cvičit.
Konkrétně absolvujete následující témata:
- Rozhraní hardware a lifeware
- Vedení a autorita
- Osobnost, postoje a motivace
- Jasná a efektivní komunikace
- Standardní provozní postupy
- Používání checklistů a další
- Vzájemný dohled a podpora
- Úlohy a odpovědnosti členů posádky při nouzových situacích
Praktická část kurzu MCC se provádí ve dvojici v simulátoru letadla a zahrnuje různé scénáře simulující různé situace, kterým může posádka čelit během letu, včetně nouzových situací, poruch, meteorologických jevů a jiných nepředvídatelných událostí. Během kurzu se posádka učí společně komunikovat, jasně vyjadřovat své myšlenky, poslouchat ostatní a společně hledat optimální řešení. Učí se také koordinovat své činnosti, aby byly prováděny současně a harmonicky, a efektivně rozdělovat pracovní role a odpovědnosti mezi sebou.
Na simulátoru se tedy cvičí ideálně dva žáci zároveň, kteří se vzájemně střídají z pohledu pilota letícího či neletící a mění si sedadla. Efektivita výcviku je pak dvojnásobná a každý se seznámí s tíhou rozhodování. Výhoda použití simulátoru je zde jednoznačná, protože je let kdykoliv možno zastavit a ukázat si, co kdo udělal špatně. Kromě vzletů a přistání se cvičí spíše nestandardní situace jako přerušené vzlety, nezdařená přiblížení, vysazení motoru, požár motoru, nouzové postupy atd.
Cílem praktického výcviku je tak poskytnout členům posádky příležitost uplatnit a zdokonalit dovednosti, které se týkají spolupráce, komunikace, koordinace a rozhodování v prostředí, které je co nejvíce podobné jak reálnému letu, tak i klíčovým nouzovým situacím, u nichž vždy doufáme, že nikdy nenastanou, ovšem právě v takových případech je pak nutné zachovat chladnou hlavu.

Kurz MCC umožní posádce cvičit a zdokonalovat své schopnosti v reálném prostředí. zdroj: pixabay.com
Kurz MCC je komplexním výcvikem, který umožní posádce cvičit a zdokonalovat své schopnosti v reálném prostředí, což přispívá k vyšší úrovni bezpečnosti a efektivity leteckého provozu a z tohoto důvodu je také předpisem vyžadován.
Cena
Vzhledem k potřebě vyššího počtu hodin strávených v simulátorech počítejte s cenou zhruba mezi 50 až 100 tisíci Kč. Rozptyl je to značný, záleží na ceně hodiny na simulátoru a na počtu studentů v teoretické části kurzu. Některé školy například mohou dát slevu v případě, že se přihlásí dva domluvení uchazeči najednou.