Modelové situace – komunikace [Veřejná ukázka VFL]

Modelové situace

Reagujte na modelové situace a vysílejte odpovídající zprávu adekvátní povaze dané situace. Vaše vysílání si zkontrolujte oproti uvedenému příkladu správného řešení.

Mezi jednotlivými otázkami se přepínáte šipkami doleva a doprava. Jakmile budete hotoví a projdete všechny otázky, označte tuto lekci jako splněnou.

Jste pilot/pilotka letounu Cessna 172 a váš volací znak je OK-EYE. Nacházíte se na krátkém finále dráhy 12 a chystáte se přistát na letišti Praha Ruzyně. Jste na spojení se službou řízení letového provozu s volacím znakem "Ruzyně TOWER". Právě jste obdržel/a povolení k přistání na dráze 12 s informací o větru ze směru 320 stupňů a rychlosti 35 uzlů. Reagujte na vysílání stanoviště Ruzyně Věž níže.


Povolení k přistání od Ruzyně Věž

Zobrazit přepis vysílání ATC

"OSCAR KILO ECHO YENKEE ECHO, RUZYNE TOWER, RUNWAY ONE TWO CLEARED TO LAND, WIND TREE TWO ZERO DEGREES, TREE FIVE KNOTS"


Jaké bude vaše vysílání?

Poslechněte si správné řešení:

Zobrazit správnou odpověď

"RUZYNE TOWER, OSCAR KILO ECHO YENKEE ECHO, UNABLE TO LAND RUNWAY ONE TWO DUE TO TAIL WIND, REQUEST RUNWAY TREE ZERO FOR LANDING"

Pozn. V rámci povolení k přistání jsme se dozvěděli, že vítr fouká tzv. "do zad", což nám znemožní přistání. Proto jsme ohlásili, že nejsme schopni přistát na dráhu 12 a žádáme pro přistání dráhu v opačném směru.

Jste pilot/pilotka letounu Boeing 737-800 a váš volací znak je TVS 4GS (Sky Travel). Letíte v letové hladině FL350 a jste na spojení se službou řízení letového provozu s volacím znakem "Praha RADAR", náhle vám praskne boční okno v kokpitu a dojde k dekompresi. Vyřešili jste všechny postupy a checklisty pro tuto situaci a chcete informovat ATC o situaci a vaší další činnosti.


Jaké bude vaše vysílání?

Poslechněte si správné řešení:

Zobrazit správnou odpověď

"MAY DAY, MAY DAY, MAY DAY, PRAGUE RADAR, SKY TRAVEL FOUR GOLF SIERRA, DECOMPRESSION, EMERGENCY DESCENT TO FLIGHT LEVEL ONE ZERO ZERO"

Pozn. Důležité je použít tísňovou frázi MAY DAY, protože dekomprese (ztráta přetlakování kabiny) je bezprostřední vážné ohrožení letadla a osob na palubě, zároveň víte, že je potřeba začít co nejrychleji klesat pod letovou hladinu FL100 (cca 3 km), kde je tlak vzduchu v okolí letadla už dostatečný pro normální dýchání. Určitě není vhodné používat frázi "REQUEST", protože vy nežádáte, ale konáte.

Jste pilot/pilotka letounu Boeing 737-800 a váš volací znak je RYR 8NG (RyanAir). Jste těsně po vzletu z dráhy 27L na letišti Paris Charles de Gaulle a přestal vám pracovat pravý motor. Jste na spojení se službou řízení letového provozu s volacím znakem "De Gaulle RADAR". Vyřešili jste všechny postupy a checklisty pro tuto situaci a chcete informovat ATC o situaci a vaší další činnosti, kterou bude okamžitý návrat zpět na letiště vzletu.


Jaké bude vaše vysílání?

Poslechněte si správné řešení:

Zobrazit správnou odpověď

"MAY DAY, MAY DAY, MAY DAY, DE GAULLE RADAR, RYANAIR EIGHT NOVEMBER GOLF, RIGHT ENGINE FLAME OUT, REQUEST RETURN BACK FOR IMMEDIATE LANDING"

Pozn. Důležité je použít tísňovou frázi MAY DAY, protože ztráta tahu motoru je bezprostřední vážné ohrožení letadla a osob na palubě.

Previous slide
Next slide
Máte na nás dotaz?